Fagforbundets ambassadører på vei til Libanon

Delegasjonen bakerst fra venste: Jens Eckhoff (Fagforbundet Vest-Agder), Are Stranden (Norsk Folkehjelp), Stein Guldbrandsen (Arbeidsutvalget), Veronika Sandanger (Fagforbundet Hordaland), Rolf A. Solås (Fagforbundet Rogaland), Torild Holmedal (Fagforbundet Nordland), Olav Aannerud Bjørseth (Fagforbundet Oppland), Ingunn Eriksen, Fagforbundet sentralt), Roger Heimli (Arbeidsutvalget). og Simen Aker Grimsrud, Fagbladet. (Foto: Norsk Folkehjelp)

De fem første i Fagforbundets ambassadørkorpset for Palestina skal besøke de palestinske flyktningleirene i Libanon.

29.04.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.05.2014

Delegasjonen skal besøke Norsk Folkehjelps lokale ansatte i Libanon som har ansvar for prosjektene forbundet støtter.

Fagforbundet har prioritert Kvinne Kan- og Ungdom Kan-prosjektene som drives av lokale palestinske organisasjoner i de ulike flyktningleirene i Libanon.

I løpet av uka skal ambassadørene treffe kvinner og ungdommer i leirene Shatila, Nahr El Bared, Beddawi, Burj El Shemali, Rashidiyeh og Bourj El Barajneh. Det blir også hjemmebesøk hos palestinske og syriske flyktningfamilier.

Det blir en spennende tur. Sist Fagforbundet besøkte de palestinske flyktningleirene var i 2012. Vi ble forferdet over forholdene og imponert over det arbeidet Norsk Folkehjelp og deres lokale partnere gjør. Nå har antallet palestinsk-syriske økt formiddabelt og vi er spente på hva som vi møte oss denne gangen.

I tillegg til å møte palestinere ansikt til ansikt, blir det møter med Norges ambassadør, den palestinske ambassadøren i Libanon og FNs leder for UNRWA (FNs hjelpeorganisasjon for palestinske flyktninger i Midtøsten).

Fagforbundet Nordlands Palestina-ambassadør Torild Holmedal skriver nå rett før reisen:

Det er ikke alle som har de samme rettighetene og mulighetene som vi har. Okkupanten Israel nekter palestinerne rett til å reise hjem. Vertslandet Libanon nekter palestinerne rett til statsborgerskap, utdanning, og jobb. Drømmen og håpet om et liv i frihet kan likevel ingen ta fra palestinerne.

I årets 1.mai taler og appeller i Bodø registrerte jeg med glede at det er bred enighet om at det kun er gjennom felles kamp at vi kan vinne fram. Det ble sagt at vi har et felles ansvar for at alle skal få oppleve drømmen om et liv i verdighet, fred og frihet. Vi må synliggjøre hvilke forhold flyktninger gjennom generasjoner lever under. Vi må drive politisk arbeid opp mot de til enhver tid styrende myndigheter. Vi må drive solidaritetsarbeid på mottakernes premisser. Det er kun gjennom å ta felles ansvar og gjøre en felles innsats vi kommer til å lykkes med å få drømmene oppfylt. Menneskerettighetene må ligge til grunn for alt vi gjør.

Følg med på reisen og bloggene til ambassadørene. Vær med på å spre dem:

I tillegg blogger også Roger Heimli fra Arbeidsutvalget.