Gjennom Gazas tunneler

"Walkabout"-duoen Nils & Ronny har fått kunst ut av Gaza.

"Walkabout"-duoen Nils & Ronny har fått kunst ut av Gaza. (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet fikk høyeste bud på maleri fra Gaza.

28.04.2014 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 28.04.2014

Nils Wærstad og Ronny Kristoffersen fra NRK-serien "Walkabout" smuglet 42 kunstverk fra Gaza til Egypt og videre til Oslo.  Bildene ble vist på Galleri Ramfjord og auksjonert bort i helgen.

På sin reise til Gazastripen fikk Nils idéen om å smugle bilder fra anerkjente kunstnere gjennom de illegale tunnelene mellom Gaza og Egypt siden kunstnerne ikke selv har mulighet til å reise fritt ut av Gaza for å vise fram kunsten sin.

Overskuddet av salget av bildene går tilbake til kunstnere. I pressemeldingen fra galleri Ramfjord sier Nils Wærstad:

"For Ronny og meg er ikke denne utstillingen en politisk markering eller manifestasjon. Den er et møte med spennende kunstnere som lever under svært vanskelig forhold, hvor nettopp politikk og religion har ført til snart 70 år med vold og mot-vold.”

Fagforbundet bød på et maleri av kunstneren Abd El Rauf El Ajouri.

Abdel Raouf Al Ajouri er født i Gaza i 1977 og startet sin karriere som kunstner i 1993. I 2002 grunnla han sammen med en rekke andre kunstnere fra Gaza Eltiqa kunstgalleri hvor han arbeider i dag.  Fagforbundet er stolte av å ha et av hans kunstverk på veggen.