Nødhjelpstafetten til Syria passerte målstreken

Fagforbundets innsamlingsdugnad for Syria har passert 820 000 kroner.

02.04.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 11.04.2014

Rundt 230 bidrag fra fagforeninger, fylkeskretser og enkeltpersoner har ført stafetten i havn. Godt over 2000 nødhjelpspakker er dermed sikret inn til Syria.

- Jeg vil takke dem som har bidratt til å nå målet vi satte oss på landsmøtet. Vi skal være litt stolte av oss sjøl når vi setter oss sånne mål - og når dem, sier Stein Guldbrandsen i Fagforbundets arbeidsutvalg.

Han minner om at Syria er gått inn i sitt fjerde år med konflikt, og at det ennå ikke er noen løsning i sikte. Nær 10 millioner mennesker er drevet på flukt, seks millioner internt og tre millioner i flyktningeleire i naboland.

- Det er uoversiktlige fronter i denne borgerkrigen, men Norsk Folkehjelp har samarbeidspartnere som kjøper mat i Tyrkia og Irak og frakter det inn i Syria til dem som trenger det aller mest. Disse nødhjelpspakkene er vårt lille bidrag, sier Stein Guldbrandsen.

Solidaritet satt ut i livet

- Verden sitter og ser på undertrykkelsen av palestinerne, og på lidelsen i Syria. Dere gjør ikke det, sa generalsekretær i Norsk Folkehjelp, Liv Tørres, til Fagforbundets landsmøte i november.

Landsmøtet donerte 200.000 kroner som innledning til en nødhjelpsstafett for de syriske flyktningene. Målet var å samle inn 2000 nødhjelpspakker, som tilsvarer 820 000 kroner. Resultatet endte med 828 400 kroner.

En lignende innsamling i forbundet innbrakte 700 000 kroner i 2012/13.

Hjelpa må inn i Syria

I Syria utspiller det seg i dag en av verdens største humanitære katastrofer. Mer enn 100 000 er drept og nærmere 2,3 millioner er på flukt. FN anslår at nærmere 9,3 millioner har behov for humanitær hjelp inne i Syria. Boligområder og infrastruktur er ødelagt, forsyningen av rent drikkevann er truet, skoler og sykehus er ødelagt og det er mangel på mat og medisiner. Sivile blir voldtatt, torturert og drept. Mange blir kastet i fengsel uten lov og dom.

Målet for Norsk Folkehjelp er å få forsyninger og assistanse inn i Syria. Selv om situasjonen for flyktningene er vanskelig, viser alle rapporter at situasjonen er langt verre inne i landet. Norsk Folkehjelp har lokale partnere inne i Syria som får penger til å kjøpe mat i Tyrkia og Irak og frakte den inn i Syria. Det blir delt ut til de mest utsatte og internt fordrevne, fattige og familier som er ekstra sårbare på grunn av fravær av forsørger, funksjonshemming eller har mange barn og eldre personer.

Her kan du også gi din støtte til Norsk Folkehjelp sitt arbeid i Syria