Lysmarkering for Syria 13. mars

Nadeem * is  5 years old . He lives with his parents in Za'atari refugee camp. They came to Za'atari on 24 April 2013. Nadeem is an only child. His father used to work in Agriculture back in Syria.Nadeem has attended our Child Friendly Space (CFS) since August.

Nadeem * is 5 years old . He lives with his parents in Za'atari refugee camp. They came to Za'atari on 24 April 2013. Nadeem is an only child. His father used to work in Agriculture back in Syria.Nadeem has attended our Child Friendly Space (CFS) since August. (Foto: Redd Barna/Rosie Thompson)

Denne uken markerer vi tre år med krig i Syria, og tenner lys for å vise vår støtte til den syriske sivilbefolkningen. Bli med på en lysmarkering nær deg, eller vis din støtte på sosiale medier!

12.03.2014 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.03.2014

Syria lider. Slipp hjelpen fram!

Krigen i Syria har krevd over 120.000 menneskeliv og tvunget over 9 millioner mennesker på flukt. Over hele Syria sulter mennesker i beleirede byer.

På kvelden den 13. mars skal lysene tennes over hele verden for å vise støtte til den syriske sivilbefolkningen. Norsk Folkehjelp, Amnesty, Redd Barna, Røde Kors, Kirkens Nødhjelp, Flyktninghjelpen og Care arrangerer lysmarkeringer flere steder i Norge. Man kan også delta via sosiale medier. Lysene vil symbolisere håp – håp om at lidelsene vil ta slutt og at dette blir siste gang vi markerer årsdagen for konflikten i Syria.

Slik kan du delta

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp håper flest mulig vil være med å tenne et lys for Syria den 13. mars kl 19.00. Det blir felles lysmarkeringer på Operataket i Oslo, Torgalmenningen i Bergen, foran Nidarosdomen i Trondheim, på Torget i Kristiansand og på Handelstorget i Skien. Se mer informasjon om lysmarkeringene under.

Bli med via sosiale medier

Dersom du ikke har anledning til å delta på et av disse arrangementene kan du likevel delta på lysmarkeringen. Tenn et lys der du er, og legg ut et bilde på Twitter og/eller Instagram med hashtaggen #WithSyria. Du kan også skrive en hilsen. Disse bildene og meldingene blir vist på et lerret i den syriske flyktningleiren Za'atari i Jordan.

Hjelp de syriske flyktningene ved å delta Fagforbundets nødhjelpstafett.

Du kan også støtte Norsk Folkehjelps arbeid ved å sende SMS «Ikke glemt» til 2160 (200kr)

Program 13. mars

• Bergen: Inviterer til lysmarkering på Festplassen kl. 18.30
  • Kristiansand: Lysmarkering holdes på Torvet fra klokken 18:00
  • Oslo: Inviterer til lystenning torsdag 13. mars kl. 19.00 på Operataket på Den Norske Opera & Ballett. Facebook-event her
  • Skien: Lysmarkering holdes på Handelstorget fra kl. 18:00
  • Arendal: Lysmarkering holdes foran biblioteket fra klokken 15.00 til 18.00
  • Trondheim: Lysmarkering holdes på Vestfrontplassen ved Nidarosdomen fra klokken 19:00 OBS! Her tillates kun lommelykter/elektrisk lys.

Les mer om lysmarkeringer andre steder i verden.

Vil du donere ditt profilbilde fra Twitter eller Facebook til støtte for Syria? Les mer her.

Arranger din egen lysmarkering

Alt du trenger er en gruppe mennesker som ønsker å vise solidaritet med Syria, og stearinlys som kan tennes. Ta kontakt med andre lag og organisasjoner og inviter dem med på markeringen, og send gjerne et tips til lokalavisa! Ta gjerne bilder av lysmarkeringen og del på sosiale medier under hashtaggen #WithSyria

Bruk gjerne løpeseddelen under for å spre budskapet om at vi står sammen med Syria.