Syria trenger vår hjelp nå

(Foto: BC)

–Verden sitter og ser på undertrykkelsen av palestinerne, og på lidelsen i Syria. Dere gjør ikke det, sa Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp i sin tale til Fagforbundets landsmøte. Landsmøtet svarte med å donere 200.000 kroner til ny nødhjelpsstafett for de syriske flyktningene.

29.11.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 29.11.2013

Med dette beløpet oppfordres alle fylkeskretsene, fagforeningene og medlemmene til å bidra økonomisk for å bedre situasjonen for syriske flyktninger.

– Borgerkrigen i Syria fortsetter. Uansett hva som er bakgrunnen til krigen, dreier det seg om millioner av mennesker som lever i et helvete, sa Stein Guldbrandsen i Fagforbundets politiske ledelse.

En tilsvarende innsamling i forbundet innbrakte 700 000 kroner i 2012/13 og Fagforbundet håper denne gang å kunne samle inn hele 2000 nødhjelpspakker, som tilsvarer 820 000 kroner.

8 millioner på flukt

Langt over to millioner mennesker har flyktet til naboland. 250 000 har flyktet til Irak, Libanon har tatt imot minst 800 000 flyktninger og over én million har flyktet til Tyrkia. I tillegg er over seks millioner mennesker på flukt innad i Syria.

Norsk Folkehjelp organiserer hjelpen inn i Syria fra Irak og Libanon. Det deles ut mat og annen hjelp for vinteren. I Libanons flyktningleirer bistår vi spesielt de palestinske flykningene som er kommet fra Syria.

Bli med og vis din solidaritet!

Gi ditt bidrag på Fagforbundets innsamlingsaksjon på Norsk Folkehjelps side