Ingen smutthull i EUs retningslinjer om israelske bosettinger

114 medlemmer av EU-parlamentet har underskrevet et åpent brev til EUs utenrikssjef Catherine Ashton for å sikre seg at hun implementerer EUs nye retningslinjer om israelske bosettinger som trer i kraft januar 2014 - uten muligheter for smutthull.

26.11.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 26.11.2013

Retningslinjene som ble vedtatt i juli i år, går ut på at private israelske organisasjoner som ønsker å motta EU-midler eller delta i EU-prosjekter må sende inn en erklæring om at de ikke har noe tilknytning til Vestbredden, Øst-Jerusalem eller Golanhøydene.

EU har brutt enhver kontakt med israelske statlige organer eller private organisasjoner på okkupert jord, selv også når hovedkontoret er plassert i Israel.

Israelske organisasjoner som ønsker å ha kontakt med EU framover, kan ikke bare oppgi postboks- adresse. De må bevise at de har en registrert fysisk adresse inne i Israel. Det eneste unntaket er menneskerettighets- eller fredsorganisasjoner, som ofte operer på Vestbredden.

Reglene rammer også israelsk næringsliv. Bedrifter som ønsker å motta bidrag til ulike prosjekter, må for eksempel love at ingen av midlene overføres til avdelinger i de okkuperte områdene.

Press fra Israel

Siden retningslinjene ble annonsert i juli, har israelske myndigheter prøvd å forhandle seg fram til kompromisser. Israel er spesielt opptatt av å kunne delta i Horizon 2020-programmet. Israel er det eneste landet uten for unionen som deltar, og tildelinger fra forskningsprogrammet ville kunne gi israelske institusjoner rundt € 600 millioner i løpet av de neste sju årene for ulike teknologi og forskning prosjekter.

Netanyahu presser på for å få retningslinjene endret.  Det ryktes om at israelske forhandlere allerede har lyktes i å fjerne noen punkter i Memorandum of Understanding under forhandling akkurat nå, som kan undergrave hele formålet med retningslinjene. Dette vil 114 medlemmer av EU-parlamentet forsøke å forhindre ved det åpne brevet til Ashton.  Medlemmene minner Ashton om å følge EUs politikk, og at Israel må oppleve at det er handling bak ordene. Det må få konsekvenser å bryte folkeretten gang på gang.