4 års fruktbart samarbeid

En glad og overrasket vinner av seksjonenes vervekonkurranse, Bjarne Tapio, flankert av leder av Seksjon kirke, kultur og oppvekst i Finnmark, Bjørn Svalastog, og nestleder og verveansvarlig i Fagforbundet Finnmark, Bjørg Tapio. (Foto: Fagforbundet Finnmark)

I 2009 inngikk Fagforbundet et omfattende samarbeidsprosjekt med Norsk Folkehjelp i solidaritet med Palestina, i tillegg til støtte til rydding av klasebomber i Laos. Norsk Folkehjelp har laget en fyldig rapport over de fire årene som har gått som ble presentert av Stein Guldbrandsen fra Arbeidsutvalget på landsmøtet.

26.11.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 26.11.2013

Stein Guldbrandsen presenterte de lokale samarbeidspartnere til Norsk Folkehjelp og viste videosnutter fra prosjektene. Norsk Folkehjelps fungerende landdirektør for Palestina, Mahmoud Hamada talte til landsmøtet på video.  Last ned rapporten HER.

Samarbeidsavtalen på 18 millioner kroner fordelt på fire år har tre sentrale elementer:

1. Programstøtte til enkeltprosjekter i Gaza, på Vestbredden, i Libanon og Laos
  2. Politisk påvirkningsarbeid i Norge i forhold til okkupasjonen av Palestina
  3. Økt engasjement for Palestina blant medlemmer og tillitsvalgte i forbundet

Programstøtten

Laos

Laos ble bombet under Vietnamkrigen av USA, til tross for at Laos var nøytral  Minst 260 millioner småbomber ble sluppet i perioden 1965 til 1973.  Det ligger rundt 80 millioner ueksploderte klasebomber igjen i landet.

Fagforbundets støtte på 1 million kroner har gått til å lønne et eksplosivryddere i  provinsen Sekong. Teamet består av 20 kvinner og menn og de har fått ryddet mange landsbyer i provinsen slik at det er trygt å dyrke og sende ungene på skolen.

I tillegg til programstøtten bidro Fagforbundet I TV-aksjonen 2011 som gikk til inntekt for Norsk Folkehjelps arbeid med miner og klasebomber i bl.a. Laos . Fagforbundet, 111 lokale foreninger og medlemmer samlet inn totalt 690 435 kroner.

Palestina og palestinske flyktningleirer i Libanon

Denne støtten er konsentrert om prosjekter som prioriterer ungdom og kvinners rettigheter. I Libanon støtter Fagforbundet programmene Kvinner Kan (Women Can Do It) og Ungdom Kan (Youth Can Do It). I Palestina går støtten til ungdom, kvinner, bønder og fiskere og til  Al-Maqdese, en organisasjon som slåss for palestinske arbeideres rettigheter på det israelske arbeidsmarkedet i Jerusalem.

Ingen endring uten politisk påvirkningsarbeid

Situasjonen for Palestina endrer seg ikke uten politisk påvirkningsarbeid, og Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har derfor laget tre store temahefter: Frihetskampen fortsetter i 2011, Farlige forbindelser – norske bånd tilden israelske okkupasjonen og Norsk våpenhandel og militært samarbeid med Israel i 2012.

Frihetskampen fortsetter ble sendt ut til alle tillitsvalgte i Fagforbundet.  Farlige forbindelser har fått stor gjennomslagskraft og blir brukt aktivt utenfor vår organisasjon.

I landsmøteperioden har Fagforbundet og Norsk Folkehjelp hatt flere felles politiske utspill – blant annet om palestinernes situasjon i Libanon, om blokaden av Gaza og mot norsk import av varer fra israelske bosettinger på okkupert område. Høsten 2011 deltok vi sammen i en markering foran Stortinget til støtte for palestinernes krav om anerkjennelse av en selvstendig palestinsk stat og at Palestina må tas opp som fullverdig medlem i FN.

Flere multinasjonale selskap som er ansvarlige for grove normbrudd på okkupert område, er til stede også i Norge. Gjennom levering av sikkerhetstjenester til israelske fengsler og de folkerettsstridige bosettingene bidrar verdens ledende vaktselskap G4S til Israels brudd på menneskerettighetene.

Aktivt og systematisk påvirkningsarbeid bærer frukter. I 2012 sluttet kosmetikk-kjeden VITA å selge Ahava-produkter fra okkupert område. Statens Pensjonsfond Utland (Oljefondet) har ekskludert et selskap som bygger bosettinger. Videre har Nordea besluttet å ekskludere Cemex fra sin investeringsportefølje fordi Cemex utvinner ikke-fornybare naturressurser fra okkupert palestinsk område. Karmel-instituttet som bidrar økonomisk til bosettingene, er nå fjernet fra skattefradragsordningen. Universitetet i Oslo fornyet ikke avtalen med G4S. Til nå har 21 norske organisasjoner, deriblant flere LO-forbund, stilt seg bak kravet om at G4S må bryte sine bånd til den israelske okkupasjonen.

Økt engasjement blant medlemmer og tillitsvalgte

Høsten 2011 oppnevnte Fagforbundet et ambassadørkorps for Palestina med 25 deltakere. Ambassadørene er tillitsvalgte fra alle fylkeskretsene. De har oppgave å spre informasjon og engasjement i fagforeningene, representantskaps- og fylkesmøter.

I landsmøteperioden har det gått to delegasjonsreiser til Libanon og tre til Palestina med fem ambassadører på hver tur.  Ambassadørene har blogget fra reisen og bloggene kan du lese HER:

Les hele rapporten HER.

Samarbeidsavtalen med Norsk Folkehjelp er fornyet til å gjelde 2013 - 2017.