Anerkjenn Palestina som selvstendig stat

Fagforbundets landsmøte ved følgende uttalelse:

20.11.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 20.11.2013

Fagforbundet mener at israelske myndigheter må bære ansvaret for konflikten mellom Israel og Palestina, og kjernen i konflikten er Israels ulovlige okkupasjon av palestinsk område, som påfører den palestinske befolkningen store lidelser.

Fagforbundet vil jobbe for en selvstendig palestinsk stat med grenser fra 1967 og med alle de funksjoner som naturlig tilfaller en suveren stat. Det må fastsettes en tidsfrist og legges press på Israel for å få fortgang i saken.

Fagforbundet vil arbeide for at norske myndigheter støtter palestinernes bestrebelser for å bli fullverdig medlem av FN og bruk av FNs institusjoner for å legge press på Israel.

Israels vedvarende blokade av Gaza, med strenge import- og eksportrestriksjoner, stengt sjølinje, samt forbudet mot inn- og utreise, har medført store lidelser for befolkningen og umuliggjort økonomisk utvikling. Fagforbundet krever at blokaden av Gaza oppheves. Palestinske områder på Vestbredden og Øst-Jerusalem splittes opp av israelske bosettinger, muren og kontrollpunkter. Disse er til hinder for fredsforhandlinger.

Norske myndigheter må forby import av varer fra de israelske bosettingene og industrisonene på Vestbredden. Et slikt forbud må inneholde et krav om dokumentasjon om at israelske varer ikke er produsert på okkupert område. Fagforbundet mener at import av krigsmateriell fra Israel forbys. Norge bør kreve eksplisitt garanti for at krigsmateriell som eksporteres til andre land ikke videreselges til Israel. Videre må statens pensjonsfond utland trekke seg ut av alle selskap som bidrar til okkupasjon. Bidra til at Norge går inn for å ekskludere Israel fra OECD hvis Israel ikke skiller sin egen økonomi fra okkupasjonsøkonomien.

Fagforbundet ønsker at all forbindelse med bedrifter som tjener penger på okkupasjonen, brytes. Det er viktig med informasjonsarbeid, slik at det for hver enkelt forbruker er lettere å velge bort produkter fra selskaper som tjener penger på okkupasjonen.

Fagforbundet vil arbeide for en internasjonal handelsboikott av Israel.