Pengestøtte til Sabona og tørkerammede

Organisasjonen Sabona fikk 100 000 kroner i støtte fra Fagforbundet. Med pengene kan daglig leder Ynghild Solholm til venstre, og programkoordinator Anette Ruud Hennum sikre rent vann til tusenvis av mennesker i de tørkerammede områdene i Zimbabwe.

Hele 100 000 kroner kunne Fagforbundets avtroppende leder Jan Davidsen dele ut til hjelpeorganisasjonen Sabona.

13.11.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 18.03.2014

Sultkatastrofe og tørke truer livet til 2.2 millioner mennesker i Zimbabwe. Sabona er eneste norske hjelpeorganisasjon til stede i de hardest rammede områdene.

- Sabona har systemene og mannskap på plass, men mangler midler for å gjennomføre hastetiltak som kan redde enda flere liv. Det er derfor en glede, ja nesten en ære for Fagforbundet å støtte Sabonas arbeid med 100 000 kroner. sa Davidsen på Fagforbundets landsmøte.

Fagforbundet har lang tradisjon for internasjonal solidaritet. Solidaritet som bygger på samarbeid mellom likeverdige parter, ikke veldedighet. Og det er akkurat det Sabona gjør. De arbeider for hjelp til selvhjelp i Zimbabwe.

- Tusen, tusen takk for deres gave til Sabona. Det betyr enormt mye for oss. Det er fantastisk å stå her i dag, sammen med dere. Dere har gitt mange mennesker en stor mulighet. Hver eneste krone betyr så mye, sa daglig leder i Sabona, Ynghild Solholm.

Rent vann til tusenvis av mennesker

Sabona er opptatt av å handle nå, ikke vente til krisen er et faktum.

- Det er en begynnende krise og vi ønsker å ruste flere brønner, vannforsyninger og tilrettelegge for grønnsakshager, ikke vente til vi må dele ut mat i form for nødhjelp. Midlene fra Fagforbundet vil gå uavkortet til å ruste opp flere brønner slik at flere tusen mennesker får tilgang på rent vann. Vi vil lage flere grønnsakshager, og det betyr at vi får ut mat blant annet til pasientene på sykehusene og barna i skolene. Sammen kan vi gjøre så mye og vi er så fantastiske stolte av å ha dere med på lag, sa Solholm.

Hun stiftet selv Sabona i 2003. Allerede i 1999 reiste hun aleine til Zimbabwe fordi hun ønsket å gjøre verden til et bedre sted. Det som startet med undervisning ble snart noe mer. Barna barna besvimte i skoletimene. De trengte først og fremst mat. Derfor reiste hun hjem til Norge og arrangerte støttekonsert.

Hjelp til selvhjelp

Med pengene startet hun opp en matstasjon på skolen hvor barna daglig fikk et varmt måltid. Fra 1999 til 2006 bodde hun i landsbyen. Ved hjelp av støttekonserter, midler fra venner og familie, sponsorer, faddere og ikke minst frivillige både i Norge og Zimbabwe bidrar Sabona med et varmt måltid hver dag til 400 barn, legehjelp, vannreservoarer, grønnsakshager og ikke minst undervisning til mennesker som i utgangspunktet har det veldig vanskelig.

- Sabona utfører prosjekter på grasrotnivå. Med fokus på hjelp til selvhjelp, få mellomledd og direkte kanalisering av midler er prosjektene effektive og sterke. At lokalbefolkningen eier prosjektene og er med i hele prosessen, fra ide til utførelse og drift gir prosjektene verdighet og gjør dem bærekraftig. Nærmere "Saman om ein betre kommune" er det knapt mulig å komme, sa Davidsen.

Med sultkatastrofen som truer  Zimbabwe er Sabonas arbeid viktigere enn noen gang. De har i flere år vært den eneste internasjonale organisasjonen som har jobbet i Matabeleland, og det er i dette området det forventes at sultkatastrofen vil ramme verst.

- Sabona har ingen mellomledd. Vi er et team.  I kveld er dere en del av teamet vårt, sammen med dem i Zimbabwe. De har fått vite at dere har støttet oss med denne gaven og er veldig takknemlige for dette, sa Solholm.

Slik kan du støtte Sabona:

• Gi 100 kroner i dag! Send SABONA til 2434
  • Gi et enkeltbidrag. Kontonummer: 1254.20.19814
  • Bli fadder: www.sabona.no/fadder

Les mer om Sabonas hjelpearbeid på deres nettsider

Også Norges Bygdeungdomslag og Natur og Ungdom har fått støtte av Fagforbundet