Støtt ofrene på Filippinene

Skuespiller Ane Dahl Torp signerer Folkets klasebombetraktat.

Skuespiller Ane Dahl Torp signerer Folkets klasebombetraktat. (Foto: Torunn Aaslund)

Norsk Folkehjelp har startet en innsamlingsaksjon for å støtte ofrene etter tyfonen Haiyan på Filippinene.

12.11.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 12.11.2013

Store deler av Filippinene ligger i grus etter den kraftigste tyfonen som noensinne er registrert. Fire millioner mennesker er berørt. Antall døde og savnede stiger for hver time. Overalt søker desperate mennesker etter sine savnede i håp om å finne dem i live. Nå haster det å få inn hjelp til de skadde, og de som har mistet hjemmene sine i katastrofen. Det er svært vanskelig å ta seg fram og faren for epidemier øker for hver dag.

Du kan støtte tyfonofrene ved å sende NØDHJELP til 2160, eller ringe givertelefonen på
820 44 750.
Da gir du 200 kroner, som går til mat, rent vann og medisiner.

Filippinske samarbeidspartnere

Norsk Folkehjelp samarbeider med Olof Palme-senteret om støtten til tyfonofrene. De har jobbet i Filippinene gjennom partnerorganisasjoner i 25 år. Vår filippinske samarbeidspartner, stiftelsen Active Citizenship Foundation (ACF), jobber døgnet rundt for å få nødhjelp inn til de hardest rammede områdene.

Hjelpeinnsatsen blir rettet mot provinsene Leyte, Samar, Cebu, Iloilo og Palawan. Her har ACF etablerte nettverk av grasrotorganisasjoner og personell, som kan bidra til å få spredd nødhjelpen til dem som trenger den mest. ACF har erfaring med lignende hjelpeaksjoner fra tidligere.

Les mer om aksjonen på Norsk Folkehjelps nettsider

Arbeiderbevegelse i andre land vil også mobilisere støtte for at ACF slik at vi får hjulpet så mange som mulig. Situasjonen er desperat. Vi trenger din støtte nå – det haster!

Last ned og skriv ut Norsk Folkehjelps informasjonsark