Oppfordrer å droppe vaktselskapet G4S på Skeive dager

Kan en festival om menneskerettigheter bruke et vaktselskap som bryter folkeretten? Nei, mener Norsk Folkehjelp, Fagforbundet og Palestinakomiteen.

22.10.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 22.10.2013

Oslo Pride AS arrangerer hvert år Skeive dager i Oslo på oppdrag fra LLH Oslo og Akershus, og de siste årene har sikkerhetselskapet G4S stått for vaktholdet.

Norsk Folkehjelp, Fagforbundet og Palestinakomiteen oppfordrer nå Oslo Pride AS til å bryte samarbeidet med  sikkerhetsselskapet så lenge G4S bidrar til Israels folkeretts- og menneskerettighetsbrudd i forbindelse med okkupasjonen av Palestina. Oppfordringen går også til European Pride Organicers Assosiation (EPOA), organisasjonen som velger hvilke byer som får det store EuroPride-arrangementet.

Oslo Queer skeptisk til G4S

For Oslo Queer som arrangerer Oslo Queer Festival vil det være problematisk hvis G4S fortsatt skal ta seg av vaktholdet under EuroPride.
– Oslo Queer vil være veldig skeptiske til et eventuelt samarbeid med EuroPride hvis de velger å bruke G4S som vaktselskap. Oslo Queer Festival er opptatt av menneskerettigheter i bredt perspektiv, ikke bare sett fra en lhbt-vinkel. Oslo Queer Festival handler om å skape trygge arenaer og rom hvor folk skal kunne føle seg trygge og ha mulighet til å uttrykke seg selv som de ønsker. Det å invitere folk til et arrangement hvor man bruker et firma som aktivt er med å bryte menneskerettigheter blir for oss politisk vanskelig, sier  Kaja Glenne Lund i Oslo Queer til Blikk Nett.

Les hele saken i BLIKK.