Leverte krav til G4S

Norsk Folkehjelp, Palestinakomiteen og Fagforbundet startet sin kampanjeuke mot G4S med å overlevere sine krav til sikkerhetsselskapet på deres hovedkontor i Oslo.

22.10.2013 av Julie Offerdal
Sist oppdatert: 22.10.2013

21. – 25. oktober samarbeider Norsk Folkehjelp, Fagforbundet og Palestinakomiteen i Norge om en større kampanje mot G4S sine bidrag til menneskerettighetsbrudd i Israel og Palestina. 18 andre organisasjoner har tilsluttet seg kampanjen. De tilsluttede organisasjonene krever at G4S trekker seg ut av all virksomhet på okkupert palestinsk land, og stanser leveranser til israelske fengsler.

Disse kravene ble overlevert av Fagforbundets Stein Guldbrandsen, Palestinakomiteens Annicken Lundgård og Norsk Folkehjelps utlandssjef Orrvar Dalby på G4S sitt hovedkontor i Nydalen i Oslo mandag ettermiddag. Kravene ble tatt imot av kommunikasjonssjef Ådne Mauritzen og HR-direktør Harald Gjengstø i G4S, som lovte å videreformidle dem til G4S-hovedkontoret i England.

-Vi tar sterk avstand fra G4S sine bidrag til brudd på menneskerettighetene, og vi tror at G4S-ledelsen vil legge merke til det dersom de mister kontrakter på grunn av denne praksisen. Derfor oppfordrer vi til boikott av G4S-tjenester i Norge og ellers i verden, sa Guldbrandsen til G4S-representantene under overleveringen.

Med på overrekkelsen var også Michael Deas, Boycott Divestment Sanctions-bevegelsens koordinator i Europa, og Gavan Kelly fra den palestinske menneskerettighetsorganisasjonen Addameer. Addameer har skrevet under på oppropet mot G4S.

plakater

Michael Deas og Gavan Kelly legger nå ut på en foredragsturné i ulike deler av landet, med følgende program:

Mandag 21. oktober:

• Oslo, Auditorium 2, Universitetsbiblioteket, Moltke Moes vei 39 (Blindern) kl 19. Med Michael Deas og Gavan Kelly. Arrangør: Palestinakomiteen Oslo og Palestinakomiteen Blindern.

Tirsdag 22. oktober:

• Bergen, det internasjonale rommet på studentsenteret på Høyden, kl 19. Med Michael Deas og Ingvild Skogvold, rådgiver i Norsk Folkehjelp. Arrangører: Palestinakomiteen i Bergen, Fagforbundet Bergen, Norsk Folkehjelp Bergen, Solidaritetsungdom Bergen.
  • Drammen, Sal 2 på Folkets Hus kl 18. Med Gavan Kelly og Annicken Lundgård, leder i Palestinakomiteen i Norge. Arrangør: Palestinakomiteen Drammen

Onsdag 23. oktober:

• Hamar, Frelsesarmeens lokaler kl 19. Med Gavan Kelly og Annicken Lundgård. Arrangører: Palestinakomiteen Hedmark/Hamar, Fagforbundet Hedmark, Norsk Folkehjelp Stange/Løten og Moelv.

Torsdag 24. oktober:

• Trondheim, Annas Kafe på Bakklandet, kl 19. Med Gavan Kelly og Annicken Lundgård. Arrangør: Palestinakomiteen Trøndelag, Norsk Folkehjelp Nidaros, Fagforbundet Sør-Trøndelag.
  • Bodø, Folkets hus, kl. 19. Med Michael Deas og Ingvild Skogvold. Arrangør: Bodøinitiativet for Palestina.

Fredag 25. oktober:

• Finnsnes, kl. 19, i Lillesalen i Finnsnes Kulturhus. Med Michael Deas og Ingvild Skogvold. Arrangør: Palestinakomiteen Finnsnes

Du finner mer informasjon om G4S-kampanjen på denne facebook-siden.

De 21 organisasjonene som er tilsluttet kampanjen er:
Arbeidernes Ungdomsfylking
Bodøinitiativet for Palestina