Industri Energi sier opp kontrakt med G4S

Forbundet har hatt kontrakt med sikkerhetsselskapet G4S om å levere tjenester til sine lokaler i Stavanger. Nå vil ikke Industri Energi ha noe mer å gjøre med G4S i solidaritet med kampen palestinerne fører, sier forbundsleder Leif Sande til Klassekampen 27.september 2013.

30.09.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 30.09.2013

Forbundsleder Leif Sande i Industri Energi skriver dette i brev til ledelsen ved G4S :

”I fengslene blir palestinere fra Vestbredden holdt fanget selv om dette er i strid med Genève-konvensjonene. I Norsk Folkehjelp og Fagforbundet sin rapport “Farlige forbindelser” fra 2012, går det frem at palestinske fanger rutinemessig blir utsatt for tortur. Israelske menneskerettighetsorganisasjoner hevder også at palestinske barn er fengslet.

Samtidig som situasjonen for palestinerne stadig blir mer desperat som følge av den israelske okkupasjonen, mener vi at G4S deltar i aktiviteter som direkte bidrar til å opprettholde ulovlige bosettinger og militær undertrykking. Den israelske bosettingspolitikken på Vestbredden bryter med Folkeretten og blir fordømt at det internasjonale samfunnet.

Industri Energi mener at G4S sine leveranser til bosettingene, israelske fengsler og politi er uetisk og bidrar til fortsatt okkupasjon av palestinsk område. Vi oppfordrer G4S på det sterkeste til å trekke sin virksomhet ut av okkupert palestinsk område og stoppe alle leveranser til israelske fengsler der palestinske fanger sitter i strid med Genève-konvensjonene”.

G4S som er verdens største sikkerhetsselskap, leverer sikkerhetstjenester både til offentlige og private foretak. I Norge har selskapet ca 2 500 ansatte og omsetter for ca 1,2 milliarder kroner. Fagforbundet, Norsk Folkehjelp og Palestinakomiteen har hatt et langvarig fokus på hvordan internasjonale selskaper tjener på den israelske okkupasjonen og bidrar til brudd på folkeretten og menneskerettighetene, og håper at flere vil følge etter Industri Energi.