Nytt samarbeid med kinesisk fagbevegelse

Fagforbundets forbundsstyre reiser til Kina i september for å inngå samarbeidsavtaler med kinesisk fagbevegelse.

13.09.2013 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 13.09.2013

Fagforbundet har inngått en intensjonsavtale om samarbeid med to av forbundene i All China Federation of Trade Unions (kinesisk LO). Dette er forbund for ansatte i stat og kommune i provinsene Hainan og Shanghai. LO i Oslo har samarbeidet med Shanghai Municipal Trade Union Council (SMTUC) siden 2000. Dette samarbeidet overtar Fagforbundet etter forespørsel fra LO.

Kinas internasjonale betydning har økt de siste årene og i takt med dette har også kontakten mellom norsk og kinesisk fagbevegelse økt. Kina skal blant annet ta viktige veivalg for utviklingen av lokaldemokrati og lokal tjenesteproduksjon. De ønsker blant annet å få norsk fagbevegelses syn på, og rolle i, utviklingen av den norske modellen og trepartsamarbeidet.

Fagforbundet skal ha møter med de kinesiske samarbeidspartnerne, den kinesiske tankesmia CIRD, den norske ambassaden i Beijing, samt besøke virksomheter som driver pleie og eldreomsorg. Forbundsstyret er i Kina i perioden 13. til 22. september.