Nordea ekskluderer Cemex for normbrudd i Palestina

Cemex utelukkes fra Nordeas investeringsportefølje på grunn av selskapets utvinning av ikke-fornybare naturressurser fra okkupert område.

23.08.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 23.08.2013

Israels utvinning av ikke-fornybare naturressurser på Vestbredden bidrar til økonomisk gevinst for israelske gruveselskap og byggevarebransje, og kommer ikke den lokale palestinske befolkningen til gode.

«Norsk Folkehjelp og Fagforbundet har oppfordret Nordea om å trekke ut sine investeringer fra Cemex. Med denne avgjørelsen viser  Nordea at de tar sitt samfunnsansvar på alvor. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp håper flere banker og investorer viser at de er ansvarlige investorer og følge Nordeas eksempel.» sier Liv Tørres, generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Heidelberg Cement er et annet multinasjonalt selskap som utvinner ikke-fornybare naturressurser fra okkupert palestinsk område. Mange norske banker og investorer, inkludert Statens Pensjonsfond Utland, har både HeidelbergCement og Cemex i sine investeringsporteføljer. Cemex og HeidelbergCement utarmer palestinske reserver av stein og grus.

«HeidelbergCement og Cemex gjør profitt på utplyndring av palestinske naturressurser. Det er på sin plass at selskaper som viser manglende respekt for grunnleggende menneskerettigheter og internasjonale konvensjoner opplever at dette får konsekvenser. Dette må norske myndigheter, banker og investorer ta avstand fra gjennom å trekke ut sine investeringer i begge selskap.» sier Stein Guldbrandsen, arbeidsutvalgsmedlem i Fagforbundet.

Norsk Folkehjelp og Fagforbundet samarbeider om et prosjekt om norske forbindelser til den israelske okkupasjonen. Rapporten «Farlige forbindelser» som ble gitt ut i mai 2012, viste at norske myndigheter og selskap, gjennom finansielle investeringer og handel, er involvert i virksomhet som bidrar til Israels brudd på folkeretten og menneskerettighetene. Norsk Folkehjelp og Fagforbundet anbefaler norske myndigheter, banker og fondsforvaltere, å trekke ut investeringer fra selskap som er ansvarlige for grove normbrudd i forbindelse med Israels okkupasjon av Vestbredden og Gazastripen