Tillitsvalgt: Engasjer deg i G4S-kampanjen

(Foto: Kampanjeillustrasjon)

Har G4S oppdrag i din kommune? Dette kan du gjøre: Fagforbundet er tilsluttet kampanjen mot at selskapet tjener penger på Israels okkupasjon av Palestina og bidrar til brudd på folkeretten og menneskerettighetene.

26.05.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 29.05.2013

Fagforbundet har sluttet seg til en internasjonal kampanje mot sikkerhetsselskapet G4S  Bakgrunnen er at G4S tjener på Israels okkupasjon av Palestina, og bidrar til Israels folkeretts- og menneskerettighetsbrudd.  Den 4. november 2012 skrev Fagforbundet og 20 andre norske organisasjoner under på et opprop med krav om at selskapet G4S umiddelbart må trekke seg ut av all virksomhet på okkupert palestinsk land og stanse alle leveranser til israelske fengsler, der palestinske fanger sitter fengslet i strid med Genève-konvensjonene.

Leverer fortsatt utstyr

I januar 2013 inviterte G4S Fagforbundet og Norsk Folkehjelp til møte for å informere om sine tjenester på okkupert jord og til israelske fengsler i dag og i årene framover. G4S har besluttet å trekke seg ut av kontraktene med militære kontrollpunkter, et israelsk fengsel og en politistasjon på Vestbredden når kontraktsperioden løper ut i 2015. Men G4S vil fortsette å levere sikkerhetsutstyr til israelske fengsler, og sikkerhets- og alarmtjenester til banker og supermarkeder i de ulovlige israelske bosetningene.

Krev boikott i din kommune

G4S er et multinasjonalt selskap med mange og store oppdrag i Norge. Fagforbundet har i samarbeid med Norsk Folkehjelp utarbeidet en håndbok for G4S-kampanjen. Det bør være dyrt å tjene penger på den israelske okkupasjonen. Derfor bes alle tillitsvalgte engasjere seg for at kommuner, offentlige instanser og private virksomheter skal boikotte G4S så lenge selskapet fortsetter sine leveranser og deltar i aktiviteter som bidrar til å opprettholde ulovlige bosetninger og militær undertrykkelse.

Økende tilslutning

Flere som har brukt G4S’ tjenester, begynner å få øynene opp for selskapets normbrudd, og ønsker ikke å fortsette å kjøpe tjenester av selskapet. På bakgrunn av etiske vurderinger besluttet Universitetet i Oslo i desember 2012 ikke å videreføre kontrakten med G4S om vektertjenester. Internasjonalt har blant annet den svenske kirken i Umeå, den danske banken Merkur, Amnesty International Danmark, og det britiske energiselskapet Good Energy besluttet at de ikke ønsker å videreføre kontrakter med G4S på grunn av selskapets rolle i okkupasjonen og i israelske fengsler.

Håndbok for kampanjen

Håndbok for G4S-kampanjen innholder grundig informasjon om G4S’ aktiviteter og tips om hvordan tillitsvalgte kan delta i kampanjen. Den er sendt ut til alle fylkeskretsene og til Fagforbundets ambassadørkorps, og kan lastes ned på tillitsvalgtnettet (under ”Slik gjør du”) - eller bestilles i papirutgave ved å sende en epost til Ingunn Eriksen.

Se også

Rundskriv 7/13 - Håndbok for G4S-kampanjen