1,430 millioner kroner til syriske flyktninger

Fagforbundet bidro med over 700 000 kroner i LO-stafetten til Norsk Folkehjelps nødhjelpsprosjekter til syriske flyktninger.

12.04.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.04.2013

Da Fagforbundet tok initiativ i desember 2012, var målsettingen å nå 1 millioner.  I alt har det kommet inn over 1, 4 millioner kroner, et enestående resultat og ikke en krone for lite. Behovet har vært og er fortsatt enormt. Nødhjelpen går til syriske flyktninger i Syria, Libanon og Irak.

Norsk Folkehjelp forteller at den syriske regjeringen kontrollerer direkte eller indirekte nødhjelp som kommer inn i landet noe som fører til at store befolkningsgrupper får lite eller ingen hjelp. Norsk Folkehjelp jobber gjennom  lokale grasrotorganinasjoner og har nå nettverk som gjør at nødhjelpen kommer fram til flyktningene i Damaskus og i de nordlige provinsene. Norsk Folkehjelps partnere setter egne liv i fare for å redde andres.

Generalsekretær Liv Tørres uttrykker en stor takk til alle fagforeninger, fylkekretser og forbund som har deltatt. Arbeidet vil fortsette, og privat personer som ønsker å bidra  med 200 kroner kan sende sms til 2160 med teksten "ikke glemt".

Norsk Folkehjelp har fokus på støtte organisering av demokratiaktiviserter i Syria. 1 mai-aksjonen "Folk forandrer verden" i år vil gå til kamp for organisasjonsrett for utsatte grupper i land der demokratiet er svekket.