Stor oppslutning om nødhjelpsstafetten for syriske flyktninger

I dag ble Sosiale institusjoners fagforening registrert som nummer 100 på lista over fagforeninger og fylkeskretser i Fagforbundet som har bevilget penger til Norsk Folkehjelps nødhjelpsstafett for syriske flyktninger.

05.02.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.02.2013

Stein Asthøy, leder for Sosiale institusjoners fagforening (Nå Fagforbundet Helse og Velferd) er Fagforbundet Oslos ambassadør for Palestina. Han besøkte Norsk Folkehjelps prosjekter for palestinske flyktninger i Libanon i oktober i fjor. Blant flyktningene var også palestinsk syriske flyktninger.

- Familien besto av 19 personer som bodde på tre små rom, de hadde ikke plass til at alle kunne sove i rommene og fortalte at barna sov på en liten veranda og på taket. De hadde kommet seg ut fra Syria i en varebil etter at landsbyen de bodde i ble bombet gjennom flere netter. De kunne fortelle om et dårlig liv preget av mangel på det meste. Far i familien trenger beinprotese, mangler det ene beinet fra kneet, han trenger også en hjerteoperasjon og hadde også en ubehandlet diabetes, skriver Stein Asthøy i bloggen sin etter besøket i Ein El Helwe.

Solidaritet og sjenerøsitet i Fagforbundet

I alt 397.600 kroner har blitt bevilget  til Norsk Folkehjelps av Fagforbundets lokale ledd og solidariteten stopper ikke her. Det er flere fagforeninger som har blitt utfordret til å gi, og målsettingen er å få inn i alt 500.000 kroner.

Eksplosiv økning av flyktninger

For noen dager siden opplyste UNHRC at over 700.000  syriske flyktninger nå er registrert eller i ferd med å registreres i nabolandene, de fleste av dem i Jordan, Tyrkia og Libanon. Mange blir aldri registrert og faller utenom FN hjelpeordninger.

Strømmen av flyktninger vokste raskere enn FNs siste prognose. De siste tallene nå er at 1,1 millioner syrere kommer til å ha flyktet til nabolandene innen juni om borgerkrigen fortsetter.

Livet i flyktningleirene er brutalt med for lite mat, for få telt, klær og madrasser. UNCHR har kun fått halvparten av de pengene det er behov for.  Situasjonen er ekstra ille på grunn av en uvanlig kald og hard vinter i området.

I tillegg til flyktningene som kommer seg ut av Syria, så er det i følge FN 4 millioner i Syria som trenger hjelp, herav 2 millioner internflyktninger.