Internasjonal kamp for et fritt Palestina

Opp mot 3000 representanter fra 36 land og fem kontinenter deltok på World Social Forum Free Palestine i Brasil i forrige måned. Fagforbundets og Norsk Folkehjelps rapport ”Farlige forbindelser” ble presentert av Ingeborg Moa.

05.02.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 05.02.2013

For første gang samlet menneskerettighets- og solidaritetsorganisasjoner, fagbevegelse og sosiale bevegelser fra hele verden seg for å utvikle strategier og kampanjer, bygge nettverk og dele erfaringer i solidaritet med kampen for palestinsk frigjøring.

Felles kampanje mot G4S

En av kampanjene som ble diskutert var boikotten av sikkerhetskonsernet G4S som Fagforbundet har sluttet seg til.  Selskapet er verdens fjerde største arbeidsgiver med mer enn 675 000 ansatte globalt , hvorav 2 400 i Norge. G4S er involvert i den israelske okkupasjonen  og menneskerettighetsbrudd gjennom leveranser til israelske fengsler hvor palestinerne er fengslet i strid med Genève - konvensjonen, til politistasjoner, ulovlige bosettinger på Vestbredden og til kontrollposter.

G4S i Israel har nå mer enn 10 datterselskaper. Dette har Ibrahim Shikaki sett nærmere på. Han kommer til å offentliggjøre en rapport om G4S og internasjonal lov i begynnelsen av 2013.  Shikaki er forsker ved International Humanitarian Law Program ved Diakonia og lærer i økonomi ved Al-Quds Bard Honors College i Abu Dis.

Private og statlige investeringer i virksomheter på okkupert område

Ingeborg Moa presenterte Norsk Folkehjelp og Fagforbundets rapport ”Farlige forbindelser. Norske bånd til den israelske okkupasjonen” for organisasjoner og aktivister fra hele verden.

Moa arrangerte  i samarbeid med Palestinakomiteen i Norge workshop om strategier og konkret arbeid for å få selskap til å avslutte handel på okkupert palestinsk område. Ingeborg Moa presenterte blant annet arbeidet vårt med Ahava / Vita-kampanjen,  og arbeidet rettet mot Coop og BAMA om frukt og grønnsaker.

Påvirkningsarbeidet med Coop har kommet lengst i Storbritannia. Konsernstyret bestemte i april i fjor å utvide sine menneskerettigheter og handelspolitikk til å omfatte alle selskaper som eksporterer varer fra ulovlige israelske bosettinger slik at de nå er ekskludert

BDS-arbeidet har blitt globalt

World Social Forum Free Palestine var en bred og internasjonal grasrotstøtte til Palestina og styrking av global koordinering på viktige BDS-kampanjer. (BDS står for Boikott, Desinvestering og Sanksjoner  mot Israel til okkupasjonen og menneskerettighetsbrudd opphører). Verken Latin eller Sør-Amerika har hatt tidligere erfaringer med BDS-arbeid, men satt ved dette arrangementet saken uttrykkelig på dagsorden også på dette kontinentet. Det er ingen tvil om at BDS-arbeidet nå har blitt globalt.