Ingen tid å miste - bli med på nødhjelpsstafetten nå!

Mens fagforening på fagforening i Fagforbundet bevilger penger og sender stafettpinnen videre, raser vinterstormene i leirene for syriske flyktninger.

16.01.2013 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 04.06.2013

Kvinner og barn er i flertall, de har rømt fra krig, vold og utbombede hjem, nå kjemper de mot den nådeløse kulden for å kunne overleve.

Norsk Folkehjelps nødhjelpsprosjekt

I midten av november i fjor ble Fagforbundet oppfordret av Norsk Folkehjelp til å starte en nødhjelpsstafett. Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina hadde allerede i oktober besøkt palestinsk syriske flyktninger i Libanon.

- Møte med flyktningene var hjerteskjærende og gripende. Vi besøkte voksne og barn som hadde flyktet hals over hode og som hadde mistet alt. Å møte fortvilelsen deres, hjelpeløsheten, var forferdelig.  Det faktum at de er kommet i en situasjon de ikke har bedt om, er vanskelig å begripe og ta inn over seg, forteller Sogn og Fjordanes ambassadør, Ralf Einar Johannessen.

Fagforbundet trengte derfor ikke betenkningstid da Norsk Folkehjelp tok kontakt. 200 000 kroner ble bevilget på røde rappen og Norsk Folkehjelp fikk dermed egenkapital til å starte nødhjelpsprosjektet for de hardt trengende syriske og palestinsk syriske flyktningene.

Norsk Folkehjelps ansatte i Irak og Libanon jobber på spreng for å bistå flyktningene og også for å få hjelp inn til Syria. Med Fagforbundets og andre LO-forbunds hjelp deler Norsk Folkehjelp ut mat, klær, varmeovner, pledd og skolemateriell.

Flyktningsstrømmen fortsetter å bølge over de syriske landegrensene og inn i nabolandene. FN melder at registrerte flyktninger har økt med over 100.000 bare den siste måneden og er oppe i 612.000. Det reelle antallet er mye større for det er svært mange som ikke blir registrert. I tillegg er det rundt 1,5 millioner flyktninger inne i Syria. Nøden er prekær. Det er behov for flere midler.

Send stafettpinnen videre!

Det ble i desember fattet et vedtak i Fagforbundets landsstyre om å sende stafettpinnen utover og nedover i egen i organisasjon for å skaffe til veie flere penger. Målsettingen er å klare å få inn 500.000 kroner. Fagforbundet Larvik Lardal startet stafetten under det samme landsstyremøtet med å bevilge 5.000 kroner og utfordret Fagforbundet Sandefjord. På rask tid var foreninger i flere og flere fylker i gang med å utfordre hverandre. I skrivende stund har vi registrert 73 bevilgninger på til sammen kr 286.000 fra fylkeskretser og fagforeninger i Fagforbundet.

1600 nødhjelpspakker fra Fagforbundet

Engasjementet i Fagforbundet for flyktningene fra Syria utgjør i dag midler til over 1600 nødhjelpspakker. Hver pakke sørger for mat til en familie på fem i en måned.

Generalsekretær Liv Tørres i Norsk Folkehjelp takker Fagforbundet for den solidariteten vi viser med flyktningene.

– Takket være støtten fra Fagforbundet kan Norsk Folkehjelp og våre lokale partnere dele ut nødhjelp både i og utenfor Syria. Det er beinkaldt for flyktningene nå og behovet er stort. Det er også viktig politisk at syrerne ser at vi viser solidaritet og at det kommer hjelp inn fra organisasjoner som ikke er knyttet til noen av de krigførende partene.

Sett nødhjelpsstafetten på dagsorden på årsmøtene

Stein Guldbrandsen i Arbeidsutvalget oppfordrer fagforeninger som ikke allerede har bevilget, til å bruke årsmøtene i januar til å vedta bevilgninger. Bruk kontonummer 5005 14 00000, og send stafettpinnen videre.

- Behovet for den innsatsen Norsk Folkehjelp gjør, er dessverre ikke blitt mindre. Det Fagforbundets delegasjon så og hørte i møte med palestinsk syriske og syriske flyktninger i Libanon overbeviste oss om at situasjonen er uutholdelig. De palestinske flyktningene fra Syria blir ofre for det enorme underbudsjettet i UNRWA og UNCHR som har ansvar for de syriske flyktningene fortviler over at flyktningene er i et slikt formidabelt antall at det er umulig å nå alle. Skal vi kunne regne som oss som en del av en sivilisert verden, så må vi engasjere oss og bidra! slår Stein Guldbrandsen fast.