Boikottkampanje førte fram

Universitetet i Oslo (UiO) har sagt opp kontrakten med verdens største sikkerhetsselskap, G4S, på grunn av selskapets leveranser til det israelske forsvaret.

14.12.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 14.12.2012

Studentparlamentet ved UiO, Palestinakomiteen Blindern og Norsk Tjenestemannslag UiO har alle protestert mot universitetets bruk av tjenestene til G4S og jubler nå over å ha vunnet fram med sine krav om boikott.

G4S har tette bånd til den israelske okkupasjonen

Fagforbundets og Norsk Folkehjelps rapport ”Farlige Forbindelser – norske bånd til den israelske okkupasjonen” dokumenterer at G4S leverer sikkerhetssystemer til fengsler for palestinske politiske fanger i fengslene Ktziot, Megido og Damon i Israel og til Ofer-fengselet på Vestbredden. Overføringer av fanger til okkupasjonsmaktens territorier er ulovlig ifølge humanitær folkerett, og er definert som en krigsforbrytelse.

I tillegg leverer og drifter G4S tjenester til en politistasjon og på noen kontrollposter langs den folkerettstridige muren. De leverer også utstyr og tjenester til ulovlige bosetninger.

Etisk ansvar

Sikkerhetsselskapet har stått for vektertjenester og sørger for at tilgang og kortlesere fungerer som de skal på UiO.

Rektor Ole Petter Ottersen uttalte seg om saken i et leserinnlegg 10. oktober hvor han skriver at UiO er opptatt av sitt globale ansvar og vil på ingen måte støtte selskaper som opererer i en etisk gråsone. De etiske kravene UiO stiller til bedrifter og organisasjoner de samhandler med, er i overensstemmelse med menneskerettighetene.

Universitetet har derfor avsluttet kontrakten med G4S og bestemt at nye retningslinjer for innkjøp skal være på plass før vektertjenestene på nytt skal på anbud.  NTL UiO anbefaler at universitetet ansetter sine egne vektere istedenfor å kjøpe tjenestene.

Oslo Lufthavn

G4S har nylig fått en milliardkontrakt med Oslo Lufthavn. Flyplassen har mange NTL-organiserte og det gjenstår å se om de makter å mobilisere til kamp mot kontrakten nå som den allerede er inngått.

G4S planlegger å trekke seg ut av Vestbredden

G4Ss hovedkontor i London skal ha hatt en gjennomgang av virksomheten i Israel og okkupert jord i fjor og kommet fram til at de ønsker å avslutte aktiviteten så fort som mulig. Selskapet har opplyst om at kontraktene varer til 2015, og vil ikke bli fornyet.