57 000 kroner bevilget hittil i nødhjelpsstafetten

Tolv fagforeninger har nå tatt utfordringen om å støtte Norsk Folkehjelps nødhjelpsstafett for syriske flyktninger, og de ønsker flere til å ta over stafettpinnen. Fagforbundet Harstad har nettopp utfordret Fagforbundet Tromsø.

12.12.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.12.2012

Siden folkeopprøret brøt ut i Syria i 2011 har det utviklet seg til å bli en blodig borgerkrig. 1, 5 million internt fordrevne, 500 000 flyktninger til nabolandene og 3 millioner lever under prekær matkrise. Familier på flukt bor i hjemmelagde telt og garasjer, og vinteren er nådeløs. Norsk Folkehjelp er til stede og deler ut nødhjelpspakker i form av mat, varmt tøy og skoleutstyr.

FNs høykommisjonær for flyktninger fortviler over for små bidrag

Nøden er prekær og situasjonen blir stadig verre.  Til tross for dette har verdenssamfunnet vært avventende med økonomisk bistand til FNs høykommisjonær for flyktninger (UNCHR). Høykommisjonæren anslår at 500 millioner dollar trengs for å hjelpe syrerne som har flyktet til nabolandene. Men hittil har UNHCR bare fått 170 millioner, eller 35 prosent av beløpet.

Landsstyret i Fagforbundet oppfordret derfor 6. desember lokale fagforeninger til å bli en del av stafetten som startet med LO-forbundene.

Det er flere stafetter som nå er i gang. Fagforbundet Harstad er den siste som har bevilget penger. De ble utfordret av Fagforbundet Troms ambassadører for Palestina og bevilget kr 5.000, og har utfordret Fagforbundet Tromsø som de venter spent på å få svar fra.

Men Fagforbundet Troms er ikke alene om å være utfordret. Fylkeskretsen Rogaland har bevilget 5.000 og har utfordret alle foreningene i fylket til å foreta bevilgninger. Fylkeskretsen i Sør-Trøndelag bevilget 2.000 og har utfordret sine foreninger til delta i stafetten.

Nødhjelpsstafetten oppdatert 12.12.12 kl 08.25

(1)Larvik og Lardal bevilget kr 5.000, utfordret (2)Sandefjord som bevilget kr 5.000, utfordret (3)Narvik som bevilget kr 5.000, utfordret (4)Ringerike som bevilget kr 5.000, utfordret (5)Tinn som bevilget kr 5.000, utfordret (11)Notodden som har bevilget kr 5.000

(6)Oslo Sporveiers Arbeiderforening/Oslo Sporveiers Personalforening bevilget kr 5.000 og utfordret (10)Fagforbundet Oslo Universitetssykehus og (9)Bjerke som har bevilget kr 5.000 hver og sendt utfordringen videre til Fagforbundet Aker sykehus, Fagforbundet Private Virksomheter, Fagforbundet Stovner og Fagforbundet Alna.

(7)Fylkeskretsen Rogaland som har bevilget kr 5.000 og utfordrer alle foreningene i fylket til å foreta bevilgninger

(8)Fylkeskretsen i Sør-Trøndelag har bevilget kr 2.000 og utfordrer alle foreningene i fylket til å foreta bevilgninger

(12)Fagforbundet Harstad har bevilget kr 5.000 og utfordrer Fagforbundet Tromsø

Samlet er det pr nå foretatt 12 lokale bevilgninger i Fagforbundet på til sammen kr 57.000.