Ungdommen boikotter israelske Sodastream

I disse juletider har ungdommene i Norsk Folkehjelp og Fagforbundet med flere startet kampanjen ”La boblene briste - boikott SodaStream!"

03.12.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 03.12.2012

Sammen er de sterke

Fagforbundet Ungdom og Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom lanserte i dag sitt formelle samarbeid. Til sammen er de rundt 31 000 medlemmer og kan mobilisere bredt og raskt.

Ungdommene har mange felles kampsaker, bl.a. kampen for et fritt Palestina. Boikott-kampanjen er et første skritt i dette handlingsorienterte samarbeidet.

Virksomhet på okkupert område

Sodastream er en brus- og kullsyremaskin som selges hos Elkjøp. Problemet er at den israelske virksomheten ligger på ulovlig okkupert palestinsk territorium. Ungdommene krever derfor at Sodastream flytter virksomheten. Den israelske staten støtter aktivt opp om bedrifter som vil etablere seg i okkuperte områder ved å gi dem skattelette. Palestinerne på sin side blir fratatt land- og vannressurser, og arbeider i fabrikkene under elendige arbeidsvilkår.

Kampanjen ble startet av Norsk Folkehjelp Solidaritetsungdom som en følge av rapporten ”Farlige forbindelser – norsk bånd til den israelske okkupasjonen”. Fagforbundet Ungdom var rask til å slutte seg til, og også organisasjonene Rød Ungdom, Palestinakomiteen, Fellesutvalget for Palestina, Changemaker og Palestinerleir.

Tar avstand fra uetisk handel

Ved å slutte å handle Sodastream-produkter kan hver enkelt forbruker støtte opp om kampen mot okkupanten. Det må innføres merkeordning for varer fra okkuperte områder slik at det  er  lettere for norske forbrukere å handle etisk.

Kampanjen summerer opp hvorfor det er viktig å ikke kjøpe Sodastream:

1. For å ta avstand fra undertrykkelse og urettferdighet.

2. For å bidra til å stoppen uretten palestinere opplever hver dag.

3. For å legge til rette for at palestinerne selv kan ta utvikle sin egen jord og industri.

4. For å hjelper palestinerne på veien til bedre levevilkår.

5. For å støtte FN og verdenssamfunnets avgjørelse om at palestinerne får sin egen stat.