Øst-Jerusalem: Al-Maqdese

Al-Maqdese viser Fagforbundets deltakere bosettingene rundt Jerusalem på ambassadørtur i okotber 2013 (Foto: Ingunn Eriksenn)

Fagforbundet vil bidra til at Al-Maqdese kan beskytte palestinske arbeidere i Øst-Jerusalem som får sine rettigheter tråkket på det israelske arbeidsmarkedet.

26.11.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 29.11.2013

Palestinerne i det okkuperte Øst-Jerusalem møter omfattende diskriminering. De får ikke bygge hus, mange blir kastet ut fra sine hjem og israelske bosettere flytter inn. Muren og checkpunktene vanskeliggjør hverdagen.

Al-Maqdese for Society Development (MSD) ble etablert i 2007. Deres mål er å forsvare de politiske, økonomiske, sosiale og kulturelle rettighetene til palestinerne i Øst-Jerusalem. MSD tilbyr juridisk rådgivning og fører dokumentasjon over menneskerettighetsbrudd. Norsk Folkehjelp startet samarbeidet med Al-Maqdese i 2011 for å beskytte palestinske arbeidere i Øst-Jerusalem i det israelske arbeidsmarkedet.

Fagforbundet har støttet Al-Maqdese politisk og økonomisk fra 2012. Støtten har bidratt til:

• I 2012 utførte Al-Maqdese i alt 1611 rådgivninger. 482 skjemaer ble fylt ut til relevante departementer og 211 erklæringer avgitt under ed. En slik erklæring er et nødvendig dokument for å kunne levere krav til statlige institusjoner i Israel.
  • 203 arbeidere ble henvist videre til ulike departementer.
  • Hjelp i 812 klagesaker med oversettelse til hebraisk, da svært få palestinere snakker hebraisk. 101 av disse oppnådde kompensasjon fra arbeidsgiver.
  • Tre rapporter om brudd på arbeideres rettigheter ble publisert på engelsk og arabisk.
  • Seks samarbeidsmøter ble avholdt med ILO og andre organisasjoner for å bedre samarbeidet med andre aktører på dette feltet.
  • Fram til september 2013 har Al-Maqdese ført saker for 115 palestinske arbeidere mot arbeidsgivere, og vunnet fram med krav på til sammen 39.234 USD.