Fem i Fagforbundets ambassadørkorps for Palestina

(Foto: Ingunn Eriksen)

Den andre ambassadørreisen er nettopp gjennomført. Denne gangen gikk turen til Palestina. Alle opplevde Øst-Jerusalem, tre fikk innreisetillatelse til Gaza, mens de to andre opplevde Vestbredden.

12.06.2012 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 12.06.2012

De har fått erfaringer, inntrykk og kunnskap som deønsker å formidle videre til tillitsvalgte ogmedlemmer.

Vi har stilt dem følgende spørsmål:

Magnus Langstrand

Buskerud

Hvorfor ville du være ambassadør forPalestina?

– Fordi jeg lenge harvært opptatt av palestinernes situasjon, og vil prøveå gjøre en   forskjell.

Du har nettopp vært i Palestina,hva gjorde mest inntrykk på deg?

– Det utrolig tydeligeapartheidregimet.

Lærte du noe nytt om Palestina ogsituasjonen til palestinerne?

– Selv om jeg hadde lest mye og troddejeg kunne mye på forhånd blir det helt annerledeså se det med egne øyne. Jeg lærte at konfliktener enda mer innviklet enn jeg trodde.

Hvilket budskap har du tilFagforbundets medlemmer?

– Sett dere inn i okkupasjonen avPalestina, les og lær. Få ambassadøren i dittfylke til å komme til din fagforening for å snakke omPalestina. Meld dere inn i Norsk Folkehjelp. Boikott israelskevarer!

Rune Breisnes

Hordaland

Hvorfor ville du væreambassadør for Palestina?

– Eg ønska å gjere nokokonstruktivt i forhold til mitt engasjement ovanfor Palestina.Å arbeide med dette spørsmålet via Fagforbundeter en god måte å bruke vår innflytelse.

Du har nettopp vært i Palestina,hva gjorde mest inntrykk på deg?

– Optimismen bland ungdom i Gaza, deivenlege og opne menneska og den undertrykkinga desse lev under.

Lærte du noe nytt om Palestina ogsituasjonen til palestinerne?

– Eg fekk meir dybdekunnskap ispørsmål eg alt har lest om.

Hvilket budskap har du tilFagforbundets medlemmer?

– Engasjer deg. Gjer politisk diskusjontil tema på arbeidsplassen. Erverv kunnskap ved å leseom situasjonen eller invitere meg for å holde eiinnledning.

Eddie Whyte

Vestfold

Hvorfor ville du væreambassadør?

– Jeg er født og oppvokst iBelfast. Irene har alltid hatt et solidarisk forhold til Palestinapå grunn av våre felles erfaringer med briteneskolonialisme.  Det er en ære å få lov tilå bidra til forbundets arbeid for palestinerne.

Du har nettopp vært i Palestina,hva gjorde mest inntrykk?

– Folkets varme og gjestefrihet. Og deresverdighet. Vi traff mennesker som på tross av stor motstandsetter livet på spill for å skape en bedre fremtid forseg og sine.  Det er beundringsverdig.

Lærte du noe nytt om Palestina ogsituasjonen til palestinerne?

– Masse. Uansett hvor mye vi leser omsaken kan vi aldri erstatte førstehåndsinformasjon.Jeg har fått et mye mer nyansert forhold til Palestina-sakenog har også fått høre direkte fra dem detgjelder om hvordan de mener vi burde jobbe.  Det er kanskjedet viktigste av alt.

Hvilket budskap har du tilFagforbundets medlemmer?

– Solidaritet er en av vårekjerneverdier – og da må det gjelde for alle.Både her hjemme og i utlandet. Fagbevegelsens verdier erinternasjonale verdier. Engasjer dere i Palestina-saken! De trengerdin støtte. Er det noe jeg kan bidra med, ta kontakt.

Torild Holmedal

Nordland

Hvorfor ville du væreambassadør for Palestina?

– Fordi jeg er opptatt av internasjonaltsolidaritetsarbeid, og spesielt Palestina-saken.

Du har nettopp vært i Palestina,hva gjorde mest inntrykk på deg?

– Den systematiske, gjennomførtetrakasseringen av folk. FY!

Lærte du noe nytt om Palestina ogsituasjonen til palestinerne?

– Jeg har visst at de har det vanskelig,men ikke at det israelske regimet er så gjennomførtond i sine handlinger.

Hvilket budskap har du tilFagforbundets medlemmer?

– Våkn opp – vi snakker omfundamentale menneskerettigheter som blir brutt. Vi hadde ikkeakseptert det av noen andre regimer!

Geir Ole Kanestrøm

Møre og Romsdal

Hvorfor ville du være ambassadør forPalestina?

– Jeg vil bidra til at palestinerne blir hørt,synliggjøre og sette ord på deres undertrykkelse.

Du har nettopp vært i Palestina, hva gjorde mestinntrykk på deg?

– Det er mange inntrykk, men spesielt fiskerne og deressituasjon og kamp for å dra på fiske, arbeidet deres ogmanglende mulighet til å forsørge familien.

Lærte du noe nytt om Palestina og situasjonen tilpalestinerne?

– Jeg fikk sett mye med egne øyne, denumenneskelige og kontrollerte frihetsberøvelsen satt isystem.

Hvilket budskap har du til Fagforbundetsmedlemmer?

– Støtt palestinernes frihetskamp. Sammen kan vihjelpe, sammen kan vi påvirke.