Fagforbundets gode solidaritetsarbeid

Det er mange medlemmer og tillitsvalgte som gjør en solid jobb med Fagforbundets solidaritetsprosjekter.

19.03.2012 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 26.03.2012

I barnebyen i Angola har avtalen med myndighetene i Huambo om at de tar ansvaret for lønn til lærerne ved skolen, gått i boks. Det betyr at Fagforbundet har lyktes med å fullfinansiere driften av barnebyen. Faste bidrag, solidaritetsbevis, basarer, lotterier og andre aktiviteter skaffet nesten 5.6 millioner kroner til barnebyen i 2011. I løpet av året fylles alle de  120 plassene i barnebyen opp.  Lokalsamfunnsprogrammet har fungert godt med de 160 familiene som har vært med en stund. Planen er nå å utvide med flere familier her.

Palestina

Innsatsen i prosjektene i Palestina og Libanon er også god. Etablering av ambassadørkorpset for Palestina oppfyller vedtaket fra landsmøtet i 2009, som sa at målet også er å øke kunnskapen og engasjementet hos egne medlemmer og tillitsvalgte.
De første fem ambassadørene var i Libanon i desember i fjor. De neste fem drar til Gaza, Vestbredden og Øst-Jerusalem i juni i år. Fra Libanon fikk kom det hjem en engasjert gjeng. Samtlige skriver blogger på nettsidene våre og reiser rundt i lokale fagforeninger og på fylkesmøter og holder foredrag.  Alle fylker har ambassadører, noen er veldig flinke til å bruke dem.

Laos

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp har et bomberyddingsprogram i Laos. Det er ikke minerydding – men bomberydding. Etter den meningsløse Vietnamkrigen på 70-tallet ligger det fortsatt 80 millioner udetonerte klasebomber i Laos. Fagforbundet finansierer utdanning av bomberyddere, et vellykket og meget nødvendig prosjekt, dersom folk skal ha en framtid i Laos.

Russland

8. mars i fjor skrev Fagforbundet under en samarbeidsavtale med sitt russiske søsterforbund; Det allrussiske forbundet for livsstøtte. De organiserer folk som jobber med vann, gass, strøm og med offentlige boliger. Som et ledd i avtalen skal vi ha en felles konferanse på den internasjonale vanndagen 22. mars.

22. mars er ikke en tilfeldig valgt dato. Russerne ønsker at konferansen skal handle om vann. Hva det kan bety for folk dersom vannet blir konkurranseutsatt og i verste fall privatisert. Samarbeidspartnere våre er kunnskapstørste når det gjelder dette temaet og det er vanskelig å finne informasjon på russisk. Dyrt og dumt av Hallvard Bakke er nå oversatt til russisk.