Gladmelding for SOS-barna i Angola

Glade barn

Glade barn (Foto: Karin Svendsen)

Med faste bidrag, solidaritetsbevis, basarer, lotterier og andre aktiviteter skaffet Fagforbundets medlemmer mer enn 5.5 millioner kroner til Fagforbundets SOS-barneby i 2011.

29.02.2012 av Kari-Sofie Jenssen
Sist oppdatert: 06.03.2012

Siden myndighetene i Huambo i Angola nå har tatt lønnsansvaret for lærerne ved skolen, betyr det at Fagforbundet har lyktes med å fullfinansiere driften av barnebyen.

– Takk til alle for en flott innsats! sier Stein Guldbrandsen, initiativtaker og ansvarlig for barnebyen, i arbeidsutvalget i Fagforbundet. Han smiler fra øre til øre og forteller at den flotte innsatsen fortsetter. I februar er det registrert 144 nye bidragsytere.

Vervekonkurranse

Stein Guldbrandsen minner om den pågående vervekonkurransen. De to fylkene som får flest nye faste fastbidragsytere i årets tre første måneder,  vil bli representert med en selvvalgt deltaker på delegasjonsreisen til Huambo i september.

– Statistikken gir ikke et riktig bilde av hvordan det ligger an, siden vi i februar har strøket 50 bidragsytere som har sluttet å betale. Stå på. Vinnerne vil bli offentliggjort midt i april, forteller Guldbrandsen.

Budsjettet for 2012 er anslått til 6.5 mill kroner. Årsaken til økningen er at det flytter inn flere barn, og lokalsamfunnsprogrammet planlegges utvidet til å omfatte flere. Usikkerheten vil alltid være der med varierende valuttakurser og matvarepriser.

– Med fortsatt innsats for å få flere faste bidragsytere, bruk av solidaritetsbevis, noen lotterier og andre tiltak skal vi nå dette målet, sier Stein Guldbrandsen.