Uttalelse: Retten til et verdig liv

Representantskapet i Fagforbundet Nordland mener at både palestinerne og israelerne har rett til å leve et anstendig og verdig liv i fred. Israelske myndigheter må ta ansvar for den uakseptable situasjon som er i området. Norge må bidra til å presse FN til å følge opp de resolusjoner som organisasjonen har vedtatt om Palestina.

15.12.2011 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 15.12.2011

Midt inne på palestinsk jord setter den israelske stat opp ulovlige bosettinger med daglige utbygginger. Som følge av dette presses palestinerne inn på et stadig mindre område.
Dette er en nøye gjennomtenkt politikk fra Israel, som taktisk fordriver palestinerne fra jobb, hjem, familie og et verdig liv. Bosettingene deler opp det palestinske området i små landstykker, noe som gjør det vanskelig å styre en selvstendig og bærekraftig økonomi.
Det bygges en mur mellom Israel og Palestina, men i hovedsak inne på palestinsk jord, blant annet av hensyn til de jødiske bosettingene. Muren har også gitt israelerne kontroll over vannkildene som er et hinder for utviklingen av palestinsk landbruk og olivenlunder som tidligere år har vært en del av hovednæringen og dette bidrar igjen til å svekke utsiktene til en levedyktig palestinsk stat.
Langs muren er det utallige check-points kontrollert av israelske soldater som bestemmer om palestinerne får passere for å dra på jobb, bestemmer om barn får dra på skolen, de bestemmer om palestinerne får tilgang til vann, mat, nødvendig legehjelp og muligheten til å besøke familie og venner bosatt i andre områder.

Representantskapet i Fagforbundet Nordland mener at israelske myndigheter helt klart må holdes ansvarlig for de sviktende velferdstilbudene og de stadig sosiale og økonomiske vanskene.

Vi krever derfor at:

• Israel må avslutte sin okkupasjon
  • Muren må rives
  • At all undertrykkelse av det palestinske folk opphører
  • At de ulovlige bosettingene fraflyttes og overlates til palestinerne
  • At Norge anerkjenner en Palestinsk stat og at det etableres en to-statsløsning innenfor 1967-grensene