Norge må trekke seg fra WHO-konferansen i Jerusalem

(Foto: Kari-Sofie Jenssen)

Neste uke er Israel vertskap for en europeisk WHO-konferanse i Jerusalem, “European Conference on the New European Policy for Health”. Fagforbundet og Norsk Folkehjelp krever at norske myndigheter trekker seg fra denne konferansen.

24.11.2011 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 24.11.2011

Israel ønsker at internasjonale konferanser som WHO-konferansen skal holdes i Jerusalem for gradvis å legitimere Jerusalem som Israels hovedstad.

Åpent brev til utenriksminister Jonas Gahr Støre og helse- og omsorgsminister Anne-Grete Strøm-Erichsen:

" Norge må trekke seg fra WHO-konferansen i Jerusalem

Israel ønsker at internasjonale konferanser som WHO-konferansen 28.–29.11.11 skal holdes i Jerusalem for gradvis å legitimere Jerusalem som Israels hovedstad. Da Israel var vertskap for en omstridt OECD-konferanse om turisme i Jerusalem i 2010, uttalte Israels turistminister at deltakernes tilstedeværelse var en anerkjennelse av Jerusalem som Israels hovedstad. Norge valgte da å trekke seg, sammen med flere andre land, blant annet Storbritannia, Sør-Afrika, Tyrkia og Sverige. Utenriksdepartementet sa også at Norge ville ta opp saken i OECD.

Israel okkuperer Øst-Jerusalem – i strid med folkeretten. Israel har annektert Øst-Jerusalem og hevder at hele Jerusalem skal være Israels udelelige hovedstad. For byens palestinere er følgene undertrykking og sakte fordrivelse. Så lenge Israel fører denne politikken, anerkjenner ikke det internasjonale samfunnet Jerusalem som hovedstad for Israel. Derfor har Norge og mange andre land sine diplomatiske representasjoner til Israel i Tel Aviv.

I dag og i morgen besøker palestinernes statsminister Salaam Fayyad Oslo. Her vil det blant annet bli signert en intensjonsavtale mellom Folkehelseinstituttet, WHO og Den palestinske selvstyremyndigheten om etableringen av et palestinsk nasjonalt folkehelseinstitutt.

Saken er like klar i år som i fjor: Norge må melde avbud til WHO-konferansen i Jerusalem neste uke, med en tydelig politisk begrunnelse. Dette vil være en god melding for Salaam Fayyad å ta med seg hjem fra Norge.

Oslo, 24.11.2011

Jan Davidsen                                                                                                Liv Tørres

Fagforbundet: Stein Guldbrandsen, AU-medlem, mobil 913 90 717

Norsk Folkehjelp: Ivar Christiansen, pressekontakt, mobil 916 10 873