Norsk Folkehjelp er kjempefornøyd med TV-aksjonen

Liv Tørres.

Liv Tørres. (Foto: Norsk Folkehjelp)

Ved sendeslutt hadde TV-aksjonen NRK 2011 “Vi rydder for livet” passert 207 millioner kroner til Norsk Folkehjelps arbeid med å rydde miner og klasebomber. Fagforbundet ga én krone per yrkesaktive medlem, det vil si 209.000 kroner.

24.10.2011 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 24.10.2011

I forkant av tv-aksjonen sa styreleder i Norsk Folkehjelp, Finn Erik Thoresen, at han er fornøyd med at LO og flere av LO-forbundene hadde vedtatt bevilgninger til TV-aksjonen. Store deler av fagbevegelsen bidro med både bøssebærere og pengegaver til TV-aksjonen. I september i år sa Thoresen at han håpet på at Norsk Folkehjelp skulle få 200 millioner kroner gjennom årets TV-aksjonen. Han fikk ønske sitt oppfylt.

– Dette beløpet er langt over det vi hadde håpet, det er helt fantastisk! Dette gir oss muligheten til å rydde enda mer land fritt for miner, klasebomber og blindgjengere som ligger igjen etter krig og konflikt. Vi er svært takknemlige for de bidragene som har kommet inn i dag. Og så må vi få rette en stor takk til alle de virkelige heltene som hver dag går ut og gjør en livsviktig jobb i minefeltene, og som har delt sine erfaringer fra Bosnia, Libanon, Tadsjikistan, Laos, Vietnam og Sør-Sudan, sier generalsekretær i Norsk Folkehjelp Liv Tørres i en pressemelding.

I nåværende landsmøteperiode gir Fagforbundet 1.150.000 kroner til Norsk Folkehjelps klasebomberydding i Laos. Bevilgningen fra Fagforbundet til årets TV-aksjon kommer i tillegg til dette.

– Norsk Folkehjelp har til nå ryddet flere millioner kvadratmeter land i lokalsamfunn hvor sivile bor. Men fortsatt er behovet for mine- og eksplosivrydding stort, og det er både svært kostbart og risikabelt å rydde opp etter krig. Med de innsamlede midlene fra TV-aksjonen vil vi være i stand til å rydde enda flere områder hvor sivile er berørt. I tillegg gir disse midlene oss en mulighet til å planlegge mer langsiktig, sier Per Nergaard, lederen av mineavdelinga i Norsk Folkehjelp, i pressemeldinga.

Rundt 100.000 bøssebærere samlet inn penger i årets TV-aksjon. De som ikke har hatt muligheten til å gi ennå kan ringe 820 44 110, og gi kr. 200,- til årets TV-aksjon. Beløpet blir belastet telefonregningen din. Det er også mulig å gi i kassene på alle Coop-butikkene i to uker fra og med mandag 24. oktober 2011.

LO-sekretariatet vedtok en million kroner til minerydding fra LO (Fri Fagbevegelse)

Fri Fagbevegelses samleside om TV-aksjonen 2011