Jan Davidsen oppforder alle til å bli bøssebærer

(Foto: Ingunn Eriksen)

I nåværende landmøteperioden gir Fagforbundet 1.150 000 kroner til Norsk Folkehjelps klasebomberydding i Laos. Landet et det mest bombede landet i verden.

30.09.2011 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 02.10.2011

80 millioner udetonerte bomber ligger igjen etter at USA slapp klasebomber med minst 240 millioner småbomber, en bombe hvert åttende minutt 24 timer i døgnet i ni år under Vietnamkrigen. Laos var ikke part i krigen.

40 år etter krigen fortsetter bombene å drepe, lemleste, gjøre rismarker til dødsmarker, frarøve barn en trygg skolevei og holde landet borte fra å utnytte sine naturressurser. Uforskyldt har landet blitt til et av verdens minst utviklete land.

I forbindelse med at Norsk Folkehjelp har fått NRKs TV-aksjon i år i kampen mot miner og andre eksplosiver, reiste en delegasjon fra Fagforbundet for å besøke samarbeidsprosjektet vi har med Folkehjelpa i Sekong. Delegasjonen så ved selvsyn at for å få bombene fjernet, måtte centimeter for centimeter undersøkes. ”Kun” 100 000 klasebomber blir fjernet hvert år. Spørsmålet for delegasjonen ble, nytter det å satse på klasebomberydding i et land hvor det vil ta 800 år å få dem fjernet?

Svaret er selvfølgelig ja. Som Trond Helland uttrykte det: - ”Det store antallet udetonerte bomber rammer enkeltindivider. Mennesker med samme håp og drømmer om et godt liv som du og jeg. Det forsto jeg da jeg møtte den unge gutten som hadde framtida foran seg. Nå er hendene sprengt bort og synet forsvant i samme slengen. Jeg har sett hvordan et liv blir totalt forandret på grunn av noe som skjedde lenge før han ble født. Vi som tillitsvalgte og medlemmer kan bidra til at færre lider hans skjebne”.

TV-aksjonen vil gjøre at Folkehjelpas innsats for å rydde arealer frie for bomber kan fordobles. Forbundsleder Jan Davidsen oppfordrer fagforeningene og medlemmene våre til å stille opp som bøssebærere og gi bidrag under TV-aksjonen 23. oktober.

LO-forbundene har inngått en bøssebærerkonkurranse om hvem som kan verve flest bøssebærere. Medlemmer, tillitsvalgte og ansatte kan få Fagforbundet til å vinne konkurransen ved å registrere seg som bøssebærere på registreringssiden som TV-aksjonen har laget for LO-forbundene. Fagforbundet ligger under ”Avdelinger”, se

Det er viktig at alle fylkene og fagforeningene formidler denne lenken til sine medlemmer slik at vi kan få til et imponerende godt resultat og sikre at ”Vi rydder for livet” blir tidenes mest innbringende TV-aksjon til beste for de som er rammet av krigens uhyrligheter, sier Jan Davidsen.

Fagforbundet har gitt 1 krone per yrkesaktive medlem, i alt 209 000 kroner til TV-aksjonen, eller det samme som det koster å få ryddet 10 450 kvm rismarker fri fra bomber. Fagforbundet har oppfordret KS til å gi 1 krone per innbygger i sine medlemsorganisasjoner.