Checkpoint Fagforbundet

(Foto: Kjell Olufsen)

Medlemmene i Fagforbundets landsstyret fikk seg en overraskelse da de kom til forbundets lokaler 21. september. Arbeidsutvalget inviterte til å delta i rollespill før de fikk komme inn i bygningen. Fagforbundet har lenge hatt et stort engasjement for palestinernes sak. Det er imidlertid få som har anledning til å se okkupasjonen, isoleringen og trakasseringen på nært hold. Den enkelte kunne velge å gå inn i rollespillet som palestiner eller som bistandsarbeider.

22.09.2011 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 22.09.2011

Tillitsvalgte og ansatte i Fagforbundet, Norsk Folkehjelp, Palestinakomiteen, Ship to Gaza og andre Palestina-aktivister, under kyndig instruksjon fra frilansregissør Tonje Gotschalksen, fylte rollene som kontrollører, intervjuere og soldater for å legge opplevelsen så tett opp til virkeligheten som mulig ved checkpoints på Vestbredden og ved grenseovergangen Israel/Erez. ”Palestinerne” og ”bistandsarbeidere” måtte gjennom to stasjoner med gjentatte id-sjekk, venting, utspørringer, bagasjesjekk og forskjellsbehandling. Til slutt fikk de se videoklipp fra reelle checkpoints på Vestbredden.

”Tanke- og urovekkende”. ”Skremmende og nyttig”. ”Aha-opplevelse”. ”Realistisk og engasjerende”. Landsstyremedlemmene var samstemte i sine tilbakemeldinger på rollespillet.

I dag oppfordret Landsstyret FN å anerkjenne Palestina som verdensorganisasjonens 194. medlemsstat. Landsstyret er kraftig provosert over det politiske maktspillet som nå pågår for å få palestinerne til å avstå fra å søke om å bli anerkjent som selvstendig stat. Les hele uttalelsen i lenken til høyre.