Stoltenberg krever sanksjoner mot Israel

(Foto: Ingunn Eriksen)

I følge ABC-nyheter mener tidligere forsvar- og utenriksminister Thorvald Stoltenberg at EU må reagere med sanksjoner så lenge landet bryter internasjonal lov.

20.12.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 20.12.2010

- Hvis utbyggingen fortsetter, så må noe gjøres, sier Stoltenberg til ABC-nyheter 20.desember.

2. desember skrev Stoltenberg og 25 andre forhenværende europeiske politiske ledere et brev til EUs utenriksleder Catherine Ashton, EU-president Herman Van Rompuy, EU-landenes regjeringer og Norge med krav om at Europa skal innføre straffeinntak.

De 26 eks-lederne krever at Israel må føle konsekvensene og betale prisen for å bryte internasjonal lov.

EUs utenriksministere konstanterte 13. desember at Israels utbygging på Vestbredden og i Øst-Jerusalem er illegal, men ble ikke enige om tiltak for å få slutt på ulovlighetene.

Stoltenberg sier til ABC-nyheter, at når USA ikke ordner opp, så kan ikke Europa sitte rolig og se på en illegal utvikling.

Fagforbundet stiller seg bak kravet til de 26 tidligere europeiske lederne. - Når Israel aldri har rettet seg etter FN, så må det være helt riktig at Europa setter inn tiltak, sier Stein Guldbrandsen i politisk ledelse i Fagforbundet.

I tillegg til at selve utbyggingen av Vestbredden, inklusiv Øst-Jerusalem bryter internasjonal lov, så diskriminerer Israel systematisk palestinerne i de okkuperte områdene. Human Right Watch la fram i går rapporten "Separate and Unequal: Israel's Discriminatory Treatment of Palestinians in the Occupied Palestinian Territories".

Les hele rapporten i lenken på høyre side.