Uhørt med testing og kjøp av israelske droner

(Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet og Norsk Folkehjelp reagerer kraftig på nyheten om at Forsvaret har fått tillatelse fra regjeringen til å teste israelsk produserte droner (små ubemannede fly). Ulike droner kan brukes både til overvåking fra luften og til bombing.

20.12.2010 av Martin Holter / Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 20.12.2010

– Til tross for at disse dronene sannsynligvis kun vil bli brukt til overvåkning, så reagerer Norsk Folkehjelp på dette innkjøpet. Norske myndigheter bør avstå fra å kjøpe våpen og militært materiell fra Israel. Israel er et land i krig, og har en våpenindustri som bidrar aktivt til å spesialutvikle våpen som brukes i overgrep mot den palestinske befolkningen, særlig på Gazastripen, sier Orrvar Dalby, konstituert generalsekretær i Norsk Folkehjelp.

Stein Guldbrandsen fra politisk ledelse i Fagforbundet besøkte Gaza-stripen i høst. Han er opprørt.

– Dette er helt uhørt! Dette er de samme våpnene man hører summe over Gaza, og som gir en akutt følelse av klaustrofobi for befolkningen som er innesperret i dette området. Regjeringen må gjøre alt den kan for å stoppe overgrepene som begås mot denne befolkningen, og ikke belønne dem som står bak med å kjøpe de samme våpnene.

Det har også kommet fram at regjeringen de siste årene har gitt en rekke tillatelser til innkjøp av forsvarsmateriell fra Israel, samtidig som man har hatt som politikk å ikke eksportere våpen til land i krig.

– Det var gledelig at regjeringen tidligere i år nektet testing av israelske ubåter utenfor norskekysten, med henvisning til at Norge ikke eksporterer forsvarsmateriell til Israel som et land i krig. Testing for innkjøp av droner fra Israel bryter med dette inntrykket, og betyr en støtte til Israels krigsindustri som ikke kan være norsk politikk, sier Stein Guldbrandsen.