Gaza: Ungdom for en bedre framtid

Palestinsk ungdom ønsker å bevare egen kultur

Palestinsk ungdom ønsker å bevare egen kultur (Foto: Ingunn Eriksen)

I Gaza over halvparten av befolkningen under 18 år. Ungdom har tradisjonelt ingen sterk stemme i det palestinske samfunnet, og derfor prioriterer Fagforbundet å satse på nettopp denne gruppa.

27.11.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 27.11.2013

Fagforbundet støtter Ungdom for en bedre framtid i regi av General Union of Cultural Centers (GUCC). Norsk Folkehjelps partner GUCC ble etablert i 1997, og gir opplæring i ungdoms rettigheter gjennom seminarer og ulike kulturaktiviteter. Her utforsker de unge blant annet hva kulturell identitet kan bety som positiv drivkraft for sosial og politisk endring.

GUCC leder et stort nettverk for 52 ungdomssentre og 60 ungdomsorganisasjoner. De har til sammen flere tusen medlemmer – både kvinner, ungdom og barn – over hele Gazastripen. De legger vekt på deltakelse og internt demokrati, og trener de unge i å heve sin røst og gjøre seg gjeldende i et konservativt lokalsamfunn som vegrer seg mot å slippe til de unge. GUCC legger stor vekt på deltakelse fra grasrota, og deres målgruppe er 20 – 29 år. Et erklært mål er at innen 2016 skal ungdom under 30 år utgjøre minimum 30 prosent av styret i GUCC og deres partnere. Alle har fått til nær dette, i tillegg har tre oppnådd hele 55 prosent ungdomsrepresentasjon.

I 2010 – 2013 har Fagforbundets støtte til ungdom bidratt til:

• Over 50 kurs i regi av GUCC om menneskerettigheter og andre spørsmål som preger livene til de unge i Gaza.
  • 56 kurs for bevisstgjøring av ungdoms rettigheter og deres innflytelse på ulike lokale prosesser.
  • Flere åpne kveldsmøter for ungdom under den hellige måneden Ramadan med sosialt og kulturelt program i regi av GUCC.
  • 400 timer lederopplæring i regi av GUCC for frivillige organisasjoner med 180 unge fra fem kommuner på Gazastripen.
  • 56 kurs for bevisstgjøring av ungdoms rettigheter og deres innflytelse på ulike lokale prosesser – ungdoms rolle i valg, i politiske partier og det lokale styret.

Resultater hittil i 2013

• En fortsatt sakte, men sikker økning av ungdomsrepresentasjonen i styrene til GUCCs kultur- og ungdomssentre.
  • 101 kvinner og 76 menn har deltatt på kurs om hvordan påvirke de lokale myndighetene og hvordan fremme sine interesser best på kommunenivå.
  • 224 unge har deltatt i møter med lokalpolitikere og framførte saker de er særlig opptatt av.