Kvinner tar ledelse

Fagforbundets ambassadørkorps på besøk hos UPWC i Gaza oktober 2013

Fagforbundets ambassadørkorps på besøk hos UPWC i Gaza oktober 2013 (Foto: Ingunn Eriksenn)

Det palestinske samfunnet er fremdeles mannsdominert, og veien til et mer demokratisk samfunn er å slippe kvinner frem i politikken og i ledende posisjoner. Derfor støtter Fagforbundet Norsk Folkehjelps prosjekter gjennom den lokale kvinneorganisasjonen Union of Palestinian Women Committees (UPWC)

27.11.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 17.06.2014

Samarbeidspartner: Union of Palestinian Women Committees (UPWC)

Sted: Gazastripen og Vestbredden

Formål: Å øke kvinners deltakelsUnion of Palestinian Women Committees arbeider for å øke kvinners representasjon i ledelsen i de palestinske politiske partiene (mål 16 % økning) og kvinners representasjon i kommunestyrene (mål 7 % økning). I løpet av prosjektet vil kvinner få sjansen til å utvikle sine ferdigheter og til å være representert i beslutningsprosesser. Kvinner vil delta i intensiv kursing  for å gi de mot til å stå fram som representanter.

UPWC deltar i og organiserer kampanjer for kvinners deltakelse og møter med beslutningstakere i politiske partier, og bruker media for å sikre at kvinners rettigheter blir promotert vidt.

Det siste tiåret har det palestinske samfunnet utviklet seg i en stadig mer konservativ retning, både i Gaza og på Vestbredden. Okkupasjonen legger store hindringer i veien for kvinnene, og den politiske splittelsen i det palestinske lederskapet er enda en tung byrde for dem. Men i alle kulturer organiserer modige og sterke kvinner seg for å utfordre et gammelmodig syn på deres rolle i samfunnet.

Fagforbundets støtte fra 2012 har bidratt til:

• 6500 kvinner og menn har undertegnet et opprop for å kreve økt kvinnelig deltakelse i det politiske livet. Oppropet er overlevert til sju politiske partier.
  • 798 hjemmebesøk for å bevisstgjøre kvinner fra marginaliserte områder om betydningen av politisk deltakelse.
  • Ukentlige markeringer i tre måneder mot den interne splittelsen foran en regjeringsbygning i Gaza.
  • Antall kvinner i ledelsen av politiske partier i Gaza økte til 16,2 prosent etter lobbying fra UPWC. To politiske partier har startet med kvotering for å få inn flere kvinner i ledelsen.
  • 230 personer deltatt på to konferanser i Gaza om unge kvinners deltakelse i politikken.
  • Kurs for 41 kvinnelige kommunestyrerepresentanter om hvordan få politisk gjennomslag.
  • Åtte sekulære partier har inngått avtale om å jobbe for økt kvinnelig deltakelse.