Vold mot kvinner

Fagforbundets delegasjon på besøk hos PCDCR.

Fagforbundets delegasjon på besøk hos PCDCR. (Foto: Ingunn Eriksen)

Vold mot kvinner er et internasjonalt problem. I Palestina regner man med at opptil 80 % av alle kvinner opplever fysisk, psykisk, verbal eller seksuell vold i hjemmet, enten fra ektemann, svigerfar eller andre mannlige slektninger. Den høye forekomsten av vold må ses på bakgrunn at vold har tendens til å eskalere i samfunn som er preget av undertrykkelse, krig, okkupasjon og sosioøkomomiske konsekvenser av okkupasjon.

27.11.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 27.05.2015

Samarbeidspartner: Palestinian Centre for Democracy and Conflict Resolution (PCDCR)

Sted: Gazastripen og Vestbredden (Hebron og Nablus)

Målgruppe: Kvinner som har vært utsatt for vold

Formål: Redusere og bekjempe vold mot kvinner ved å tilby profesjonelle tjenester til kvinner, jobbe for å få lovgivning og regelverk som sikrer kvinner beskyttelse fra vold.

Prosjektet støtter kvinner som har vært utsatt for kjønnsbasert vold ved psykologisk, juridisk og sosiale initiativer. PCDCR gir psykologisk og juridisk rådgivning til nesten 2000 kvinner hvert år gjennom krisetelefon, mottakssentre og gruppeterapi til 100 kvinner. PCDCR har også familieforum hvor skilte foreldre kan treffe barna sine.

PCDCR har også et prosjekt for kvinner i fengsel.

Organisasjonen jobber for å øke bevisstheten og spre kunnskap om problemet med kjønnsbasert vold i Palestina gjennom å  arrangere seminarer, workshops og symposier. PCDCR gir også opplæring til politimenn for å øke deres ferdigheter og gi dem trening i hvordan de skal behandle og hjelpe kvinner som har vært utsatt for kjønnsbasert vold.

PCDCR utvikler en informasjonsbank og en database som inneholder internasjonale og nasjonale avtaler om vold mot kvinner i tillegg til nyheter, rapporter og artikler. Databasen vil være tilgjengelig for forskere og beslutningstakere.

Internasjonal støtte

Organisasjonen får støtte fra en rekke FN-organisasjoner, europeiske land, og amerikanske og europeiske organisasjoner. Norsk Folkehjelp får Norad støtte til prosjektet.  Fagforbundet har besøkt organisasjonen på ambassadørreiser i 2013 og støtter prosjektet fra 2014.

I 2014 bidro Fagforbundets støtte til at i alt 5662 kvinner i Gaza og på Vestbredden fikk ulike former for psykososial støtte. 2491 kvinner mottok slik støtte via de tre kontorene til PCDCR i Gaza og i byene Hebron og Nablus på Vestbredden. 1449 kvinner benyttet seg av Krisetelefonen, mens 1772 kvinner tok imot tilbud om krisehjelp.

På Gazastripen deltok 399 kvinner i gruppeterapi, mens 1635 kvinner mottok juridisk hjelp. 486 mødre og fedre fikk treffe barna sine i trygge omgivelser gjennom PCDCRs Familieforum. Videre tilbyr de støtte til kvinner som er utsatt for vold, med kompetente ansatte som kan gi rådgivning over tid.

PCDCR holder også kurs for menn. De kurser både mannlige og kvinnelige politiansatte i hvordan de mest mulig effektivt kan arbeide mot vold mot kvinner. PCDCR arrangerte 11 møter og 10 seminarer på Vestbredden og fire møter på Gazastripen for å mobilisere folk mot såkalte ‘æresdrap’ på kvinner. Her brukte de media aktivt. De har også opprettet en database over åtte år med dokumentasjon av vold mot kvinner.

Les mer om organisasjonen på deres nettside: http://www.pcdcr.org/eng/