Omstridt turismekonferanse i Jerusalem

Stein Guldbrandsen

Stein Guldbrandsen (Foto: Ingunn Eriksen)

Fagforbundet ber i en pressemelding norske myndigheter om ikke å stille på OECDs konferanse om turisme i Jerusalem 20.-22.oktober.

19.10.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.10.2010

Det må kommuniseres at dette er en politisk beslutning, basert på at Norge ikke ønsker å bidra til å legitimere Jerusalem som Israels hovedstad så lenge byens status ikke er avklart, og Israel fortsetter å diskriminere og fordrive palestinerne i Øst-Jerusalem.

Da Israel ble medlem av Organisasjonen for økonomisk samarbeid og utvikling (OECD), gjorde norske myndigheter det klart at medlemskapet ikke kunne anses å gjelde Israel utover grensene fra 1967, eller på noen måte bidra til å legitimere Israels okkupasjonspolitikk. Fagforbundet ga klart uttrykk for at når Israel først ble medlem, vil det også være nødvendig å følge opp dette i OECD og benytte organisasjonens arenaer for å legge press på Israel for å endre politikk i konflikten med palestinerne.

Israels turistminister Stas Misezhnikov har uttalt at:

- The conference - with the partipation of 21 ministers, deputy ministers and organization heads - will take place as planned in Jerusalem. This will be a declaration of intent and a seal of approval on the fact that we have a state whose recognized capital is Jerusalem.

– Når vi ser at Israels regjering bruker konferansen om turisme i Jerusalem for å legitimere at byen anerkjennes som hovedstad, er dette nettopp en anledning til å vise Israel at deres politikk ikke er akseptabel, sier Stein Guldbrandsen,  AU-medlem i Fagforbundet. Norge bør følge Sverige, Spania, Storbritannia, Tyrkia og andre OECD-land som har meldt at de avstår fra å delta på konferansen.

For mer informasjon: Stein Guldbrandsen, AU Fagforbundet, mobil 91390717