Fagforbundets barneby i Angola offisielt åpnet

Små barn fra SOS-barnebyen følger med på det som skjer under åpningssermonien, trygt på SOS-morens fang. (Foto: SOS barnebyer)

19 representanter fra Fagforbundet fikk oppleve åpningen av Fagforbundets SOS-barneby i Huambo, Angola.

30.09.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.10.2010

Den norske delegasjonen ble anført av Stein Gulbrandsen fra Fagforbundet og generalsekretær i SOS-barnebyer Norge,  Svein Grønnern.

– Heltene her i dag er dere fra Fagforbundet som har fått til finansieringa av denne barnebyen, sa Norges
ambassadør i Angola,  Jon Vea, under åpningen. Han er  full av beundring for den innsatsen Fagforbundets medlemmer har gjort.

Blant gjestene var altså den norske ambassadøren i Angola, Jon Vea, som holdt en engasjert tale. – For meg er dette et stort øyeblikk. Heltene her i dag er ikke myndighetene eller andre celebriteter, heltene er dere fra Fagforbundet som har fått til finansieringen av denne barnebyen.  Dette er et stort tiltak og et signifikant eksempel på hvordan man kan få til samarbeid på tvers av landegrenser.

– Jeg er som Norges ambassadør i Angola stolt av Fagforbundets engasjement  i Huambo. Også Svein Grønnern understreket Fagforbundets enorme innsats i sin tale.
– Dette er et enestående eksempel på hva en sterk norsk organisasjon som Fagforbundet kan få til med lokal grasrotmobilisering. Dette engasjementet og mobiliseringen viser seg i dag i dette fantastiske prosjektet.
I tillegg til å finansiere byggingen av barnebyen, har Fagforbundets medlemmer og ansatte bestemt seg for å ta på seg ansvaret  for den videre driften av barnebyen i Huambo.

les mer på SOS-barnebyers sider