Prosjekter i Gaza

Fagforbundet satser på kvinner og ungdommer i Gaza.

03.09.2010 av Ingunn Eriksen
Sist oppdatert: 18.12.2010

Ungdom kan skape en framtid

Mål: Positive samfunnsaktiviteter for ungdom / opplæring i ungdomsrettigheter og lederskap

Partner: Future Association for culture and development / General Union of Cultural Centres (GUCC)

Målgruppe: 5000 ungdom mellom 16 og 25 år i Rafah og Khan Younis

Halvpartene av befolkningen i Gaza er under 16 år. Ungdom blir fort voksne i et samfunn som gjennomlever krig og innesperring over mange år. Mange har aldri vært utenfor Gazastripen og kjenner ingen annen virkelighet. Traumene er mange, og betingelsene for å utvikle et positivt samfunnsengasjement for Gazas ungdommer er vanskelige.

Samtidig er ungdommer i Gaza ressurssterke, og det er de som må bære videre et samfunn som er presset til bristepunktet. I Khan Younis og Rafah lengst sør på Gazastripen vil Fagforbundet støtte ungdomsaktiviteter gjennom den lokale organisasjonen «Al Mustaqbal» – Framtiden. Ungdom får ledertrening og arrangerer aktiviteter for andre ungdommer der de skal lære seg lederevner, konfliktløsning og hvor de selv arrangerer aktiviteter som hjelper ungdom å takle sosiale problemer bedre.

Les mer om noen av ungdommene i lenken på høyre side: "Stemmer fra Gaza"

Kvinner i jobb

Fagforbundet vil bidra til at 250 kvinner kan få arbeide for egen inntekt og dermed støtte like mange familier (1500 mennesker).

Mål: Jobbmuligheter gir kvinner mulighet til å sikre seg og sin familie inntekt

Partner: Union of Agriculture Work Committees

90 prosent av alle virksomheter i Gaza er ute av drift på grunn av blokade og ødeleggelser. Arbeidsledigheten er skyhøy og veldig mange familier blir fattige. Dette rammer ikke minst kvinner. Jobb og inntekt er også en svært viktig bidragsyter for kvinners aktive deltakelse i samfunnet, det gir økt respekt og beskyttelse å bringe inntekt til familien.

Jobbskapingen vil skje innen lokalt jordbruk med støtte til å organisere små prosjekter som kvinner kan styre og utvikle. Det er fire hovedsatsningsområder: eggproduksjon, kaninoppdrett, dyrkning av grønnsaker i drivhus og birøkt.

Store deler av dyrkede arealer og lokal matproduksjon har blitt rasert under de israelske invasjonene på Gazastripen, noe som ytterligere har ødelagt lokalbefolkningens levegrunnlag og gjort Gazastripen enda mer avhengig av matvarer utenfra. Lokale kvinnekomitéer vil være med å organisere prosjektet. Kvinnenes stilling i familien og deltakelse i lokalsamfunnet vil styrkes.