Fagforbundet og Norsk Folkehjelp går sammen for Palestina

Palestinerne i Gaza og på Vestbredden kjemper mot okkupasjon og undertrykking. Fagforbundet vil de neste fire årene støtte Norsk Folkehjelps prosjekter for palestinerne i Midtøsten.

03.09.2010 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 03.09.2010

I 2009 inngikk Fagforbundet og Norsk Folkehjelp en omfattende samarbeidsavtale for å støtte palestinernes kamp mot okkupasjon og undertrykking.

Felles for Fagforbundet og Norsk Folkehjelp er en lang tradisjon for internasjonal solidaritet. Gjennom den fireårige avtalen gir Fagforbundet støtte til Norsk Folkehjelps prosjekter i Palestina og Libanon. Til gjengjeld skal Norsk Folkehjelp bidra til mobilisering og skolering av Fagforbundets medlemmer om Palestina-spørsmålet.

Målet er å støtte organisasjoner som kjemper for økt sivil deltagelse for palestinere i Gaza og på Vestbredden. Folkehjelpen er også engasjert i palestinernes situasjon i Libanon. Gjennom dette prosjektet går de to organisasjonene sammen for å støtte de palestinske flyktningenes krav om sivile rettigheter i Libanon og deres krav om rett til retur til et selvstendig Palestina.

Prosjekter som fokuserer på ungdomsengasjement og kvinners rettigheter er særlig prioritert.

Gjennom avtalen støtter Fagforbundet også Norsk Folkehjelps arbeid med fjerning av klasebomber i Laos.

Les mer om samarbeidsavtalen