Reallønnsnedgangen må stoppes

LO-leder Gerd Kristiansen på talerstolen på LOs representantskap.

LO-leder Gerd Kristiansen på talerstolen på LOs representantskap. (Foto: Kari-Sofie Jenssen)

LO-leder Gerd Kristiansen la i tirsdag fram forslag til hovedlinjene for årets tariffoppgjør. LOs hovedmål i tariffpolitikken står fast: Arbeid til alle og rettferdig fordeling.

21.02.2017 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 23.02.2017

- LO har to hovedmål i tariffpolitikken: Arbeid til alle og rettferdig fordeling. Det vil være målene også i år. Men vi er skuffet over myndighetenes medvirkning, sa Gerd Kristiansen, da hun i tirsdag 21. februar la fram forslag til hovedlinjene for årets tariffoppgjør.

- I en situasjon der de som har mest fra før får store skattereduksjoner samtidig som vanlige arbeidstakerne har nedgang i reallønn vil det ikke bli forstått, eller akseptert, om toppledere forsyner seg mer enn andre av den verdiskapingen som alle bidrar med, sa Kristiansen i sin tale til LOs representantskap.

Kristiansen begynte med å slå fast at årets sikreste vårtegn har dukket opp, at administrende direktør i Norsk Industri og NHO-topp, Stein Lier-Hansen, i VG maner til moderasjon blant LOs medlemmer.

Det er uaktuelt for LO

– Selv om vi ikke ser for oss en reallønnsutvikling på samme nivå som fram til 2015, kan vi ikke akseptere reallønnsnedgang flere år på rad, sa Kristiansen.

LOs krav er at kjøpekraftsutviklingen sikres i 2017 gjennom et generelt tillegg til alle.

Les hele talen til LO-leder Gerd Kristiansen

– Uakseptabelt

Leder Mette Nord i Fagforbundet mener verken industrien eller Norge er tjent med at det blir reallønnsnedgang også i år.

– Svekket kjøpekraft vil kunne slå svært negativt ut for utviklingen i norsk økonomi. Vi skal vise ansvarlighet, men det handler om en balanse. Det er uakseptabelt å være med på den linjen Lier-Hansen legger seg på, sier Mette Nord.

– Mange av våre medlemmer hadde ingen eller negativ reallønnsvekst i fjor. Dette må vi ta med oss til forhandlingsbordet i år, sier Nord.

Kari-Sofie Jenssen

I fjor steg prisveksten mer enn lønningene. Det gjør de fleste til lønnstapere.

Den foreløpige rapporten fra Det tekniske beregningsutvalget (TBU) som ble lagt frem mandag, viser at prisveksten endte på 3,6 prosent fjor, mens lønningene steg med 2,4 prosent (NHO-området). Samlet gjorde det at reallønnen falt med 1,2 prosentpoeng i fjor.

Utfordrende oppgjør

Årets lønnsoppgjør kan bli vanskelig.

– Rapporten gir oss dokumentasjon som er viktig for lønnsforhandlingene vi snart skal inn i. Vi ser av tallene at oppgjøret blir utfordrende. Vi må sørge for at mellomoppgjøret i 2017 sikrer våre medlemmer en positiv utvikling i kjøpekraften, sier Nord.

Fagforbundets leder sier i en pressemelding mandag at partene i tariffoppgjøret må ta realitetene inn over seg og bidra til rettferdig fordeling og reallønnsutvikling for alle arbeidstakere.

Les i VG «Alle var lønnstapere i fjor – oljetoppene ble de største taperne»

Ved mellomoppgjør forhandles det bare om lønnsregulering, ikke om alle andre regler i tariffavtalene. Grunnlaget for forhandlingene er tariffavtalenes bestemmelser om at det midtveis i tariffperioden skal forhandles om å regulere lønningene i forhold til pris- og lønnsutviklingen det første avtaleåret, den økonomiske situasjonen og utsiktene for det andre avtaleåret.