NHO-leder til angrep på offentlig ansatte

Fagforbundets leder, Mette Nord.

Fagforbundets leder, Mette Nord. (Foto: Fagforbundet / Jan Lillehamre)

Stein Lier-Hansen går til kraftig angrep på offentlig ansatte og frykter for fremtidig vekst. Fagforbundet slår tilbake og mener Lier-Hansen har gått i vranglås.

13.01.2017 av Informasjonsavdelingen
Sist oppdatert: 31.01.2017

– Skrekken er at lærere, sykepleiere og politifolk skal diktere lønnsutviklingen i Norge. Da vil velferdsstaten råtne på rot, sier Stein Lier- Hansen i Norsk Industri til Ukeavisen Ledelse.

Industritopp i vranglås

Det var i et lengre intervju med Ukeavisen Ledelse at administrerende direktør i Norsk Industri, Stein Lier-Hansen, gikk til angrep på offentlig sektor og advarte samtidig mot økt kostnadsvekst og høy lønnsvekst drevet fram av ansatte i offentlige virksomheter.

Les hele intervjuet: –Hallo, Stein Lier-Hansen, vi omstiller oss faktisk i offentlig sektor også! (krever innlogging).

– Det er trist at Stein Lier- Hansen går sånn i vranglås, sier leder i Fagforbundet, Mette Nord. Hun mener Lier- Hansen tar fullstendig feil når han etterlyser evne til omstilling og innovasjon i offentlig sektor.

Driver effektivt i Norge

Fagforbundets leder mener offentlig sektor har vist evne til å ta grep for å effektivisere.

– Liggetiden på norske sykehus er for eksempel blant de korteste i Europa. Skatteetaten er heldigitalisert. Det samme er en rekke kommunale tjenester, som for eksempel byggesaksbehandling mange steder. Også i eldreomsorgen ser vi en rivende utvikling der nye teknologiske løsninger tas i bruk hele tida.

Angriper sekstimers-dagen

Stein Lier-Hansen går til direkte angrep på Fagforbundets forslag om å innføre sekstimers-dagen.

– Ja, Fagforbundet og andre som tror vi bare kan ansette stadig flere i offentlig sektor er problematisk. At vi for eksempel kan bevilge oss selv sekstimersdag, sa Lier- Hansen til Ukeavisen Ledelse.

Nord: Holder folk lenger i arbeid

Mette Nord og Fagforbundet er er uenig og tror sekstimers-dagen kan bidra til å redusere andelen utenfor arbeidslivet.

–Vi får stadig flere som står utenfor arbeidslivet. Og med eldrebølgen og den fallende aktiviteten i privat sektor som Lier-Hansen er så bekymret for, så blir da alternativet å produsere passive trygdemottakere?

Hun fortsetter.

– Kanskje hadde det vært en ide å redusere arbeidstiden for noen grupper, slik at flere kan komme i lønnet arbeid, og dermed bidra til å løse noen av disse utfordringene, sier Mette Nord til Ukeavisen Ledelse.