Mekling for dyrepleierne og klinikassistenter på overtid

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon til NHO for dyrepleiere og klinikkassistenter: Øverst f.v Karianne Hansen Heien, Stine Kristensen  nederst f.v: Tina Bogen, Line Vadstein, Helge Sørli og forhandlingsleder Roger Haga Heimli.

Fagforbundets forhandlingsdelegasjon til NHO for dyrepleiere og klinikkassistenter: Øverst f.v Karianne Hansen Heien, Stine Kristensen nederst f.v: Tina Bogen, Line Vadstein, Helge Sørli og forhandlingsleder Roger Haga Heimli.

I dag klokka ti starter meklingen for Fagforbundets 110 dyrepleiere og klinikkassistenter.

09.11.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 10.11.2016

Oppdatert 00:10: Meklinga fortsetter på overtid.

Torsdag 13. oktober forhandlet Fagforbundet og NHO Mat og drikke tariffavtale for dyrepleiere og klinikkassistenter. Partene kom ikke til enighet. Derfor gikk oppgjøret videre til mekling.

– Dyrepleiere og klinikkassistenter er blant de aller lavest lønte i samfunnet, og vi kan ikke godta en ytterligere forverring av lønnsnivået. Vi forventet at motparten ville komme oss i møte med en profil som ville gjøre at lønnsnivået nærmer seg et anstendig nivå, innenfor rammene av frontfaget, sier forhandlingsleder Roger H. Heimli.

Andre viktige krav

Andre viktige krav for Fagforbundet var bestemmelser om lokal avtale for avlønning av praksisstudenter, avspaseringsbestemmelse og en felles intensjon mellom partene om en gradvis heving av lønnsnivået for bransjen.