Kronekravet lagt fram i kommuneoppgjøret

LO-kommune: Klare til kamp! Fra venstre leder i Skolenes landsforbund, Anne Finborud, nestleder i El&IT-forbundet Vidar Hennum, FOs leder Mimmi Kvisvik, leder i Musikernes fellesorganisasjon, Hans Ole Rian og Fagforbundets leder Mette Nord. (Foto: Geirmund Jor)

LO Kommune la i dag fram de økonomiske kravene for KS, med hovedkrav om et generelt tillegg på 10 400 kroner til alle.

19.04.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.04.2016

– Det føles godt å kunne presentere de økonomiske kravene nå, sa forhandlingsleder Mette Nord i LO Kommune, da hun i dag la fram hovedkravet om et generelt tillegg på 10.400 kroner til alle i kommuneoppgjøret.

I tillegg til hovedkravet om et generelt tillegg, fremmet forhandlingssammenslutningen LO Kommune krav om at det innføres et 16 års ansiennitetstillegg for flere av stillingsgruppene.

Krav om ny stillingsgruppe

I tillegg til det generelle kronekravet, kreves justering av garantilønn og lønnstillegg for ansiennitet. Videre ble kravet om en ny stillingsgruppe for fagarbeiderstillinger med tilleggsutdanning opprettholdt.

– Kravene våre bygger opp under helheten og den tverrfagligheten som kommunene er sammensatt av. Målet er å komme fram til en forhandlingsløsning uten bruk av meklingsinstituttet, sa Mette Nord.

Vil ha lik pensjon for kvinner og menn

Les også Fagbladet-sak: Krever 10 400 kroner til alle

Noen av LO Kommunes krav:

• Et generelt kronetillegg til alle
  • Garantilønn og laveste årslønn heves med minimum det generelle tillegget
  • Heving av ubekvemstillegg
  • Tiltak for å redusere lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
  • Ny stillingsgruppe for fagarbeiderstillinger med tilleggsutdanning
  • En forsterkning av bestemmelsene som sikrer midlertidig ansatte fast stilling
  • Deltidsansatte som har hatt merarbeid i 12 måneder, skal ha rett til utvidet stilling tilsvarende antall timer de faktisk har arbeidetNår det gjelder tjenestepensjon legger LO Kommune til grunn at en eventuell ny offentlig tjenestepensjon skal være livsvarig, kjønnsnøytral og bygge på de reguleringsprinsippene som ligger i folketrygden. Se kravdokument 2 – 19. april 2016

Slik følger du tariffoppgjøret:

• Grønn linje 800 33 410 blir oppdatert fortløpende under forhandlingene.
  • SMS: Få oppdateringer i oppgjøret i KS og Spekter ved å sende enten KS eller Spekter til 2377.
  • fagforbundet.no sine tariffsider
  • Fagbladet