Lønnsoppgjøret i kommunesektoren i gang

KS-oppgjøret i gang: f.v leder i Fagforbundet og forhandlingsleder for LO Kommune, Mette Nord, Steffen Handal, Unio Kommune, Per Kristian Sundnes, KS, Erik Kollerud, YS Kommune og Jan Olav Birkenhagen, Akademikerne Kommune. (Foto: Kjetil Vevle)

I dag overleverte leder i Fagforbundet, Mette Nord, kravene til arbeidsgiversida (KS) i kommunene. Hovedkravet er å sikre kjøpekraften til alle medlemmer.

12.04.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 20.06.2016

– Prognosene for prisstigningen er uvanlig høye, derfor blir det ekstra viktig å opprettholde kjøpekraften for alle, sier Mette Nord, som leder forhandlingssammenslutningen LO Kommune.

For første gang på mange år går partene til forhandlingene i økonomiske nedgangstider, med stigende arbeidsledighet. For LO Kommune er rettferdig fordeling og sosial utvikling et hovedmål under forhandlingene, og dette legges til grunn for kravene som fremmes. Hovedkravet er at alle medlemmene skal sikres kjøpekraft.

Generelt kronetillegg gir mindre lønnsforskjeller

For LO Kommune er det viktig med et generelt kronetillegg til alle, og at minstelønn og ubekvemstillegg økes. Det vil kunne løfte de lavest på stigen og redusere lønnsforskjellene mellom kvinner og menn.

– Vi har fortsatt et svært kjønnsdelt arbeidsliv. Kvinner jobber betydelig mer deltid enn menn og de jobber i andre yrker.

Finn ditt oppgjør på Fagforbundets tariffside

Krever ny stillingsgruppe for fagarbeidere

Mange kvinner får heller ikke uttelling for høy kompetanse. For å fremme likelønn og motvirke lavlønn, vil LO Kommune prioritere kvinnedominerte grupper.

– Som et konkret krav i denne sammenhengen, krever vi en ny stillingsgruppe for fagarbeidere med tilleggsutdanning, sier Mette Nord.

Vil ha lik pensjon for kvinner og menn

Når det gjelder AFP og offentlig tjenestepensjon er en rekke forhold uavklart, og partene må jobbe videre med problemstillinger knytta til pensjon. LO Kommune krever at en eventuell ny, offentlig tjenestepensjon skal være livsvarig, kjønnsnøytral og forutsigbar.

Noen av LO Kommunes krav:

• Et generelt kronetillegg til alle
  • Garantilønn og laveste årslønn heves med minimum det generelle tillegget
  • Heving av ubekvemstillegg
  • Tiltak for å redusere lønnsforskjeller mellom kvinner og menn
  • Ny stillingsgruppe for fagarbeiderstillinger med tilleggsutdanning
  • En forsterkning av bestemmelsene som sikrer midlertidig ansatte fast stilling
  • Deltidsansatte som har hatt merarbeid i 12 måneder, skal ha rett til utvidet stilling tilsvarende antall timer de faktisk har arbeidet

Se hele kravdokumentet

Slik følger du tariffoppgjøret: