Løsning i frontfags­forhandlingene

12 timer på overtid kom partene i frontfagsforhandlingene til enighet.

12 timer på overtid kom partene i frontfagsforhandlingene til enighet. (Foto: Håvard Sæbø, Fri Fagbevegelse)

Det blir ingen streik i industrien, ettersom partene i tariffoppgjørets frontfag, kom til enighet på overtid.

04.04.2016 av Informasjonsavdelinga
Sist oppdatert: 05.04.2016

Partene i frontfaget kom søndag formiddag ut med et anbefalt forslag til ny tariffavtale, etter tolv timer mekling på overtid. Dermed blir det ikke streik i industrien, med mindre medlemmene stemmer ned forslaget i uravstemning.

Vil utrede tjenestepensjoner

Positive signaler fra regjeringen om en utredning av viktige pensjonsspørsmål og en utvidelse av permitteringsregelverket, gjorde at det var mulig å unngå konflikt. Det er nå åpnet for at permitterte kan motta dagpenger i 52 uker, et krav både Fellesforbundet og Norsk Industri har vært enige om, men som regjeringa har holdt igjen på.

– Regjeringen er innstilt på å utrede behovet for å endre lov- og regelverk for tjenestepensjoner, uttalte riksmekler Nils Dalseide.

Les hele saken hos FriFagbevegelse: Kom i mål etter kontakt med statsministeren