Ny giv i samarbeidet mellom kommunalt og statlig barnevern

Samtlige ordførere i kommunene innenfor Bufetat region vest har undertegnet en samarbeidsavtale som skal sikre et helhetlig og godt samarbeid mellom kommunalt og statlig barnevern.

29.08.2012 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 29.08.2012

Bufetat region vest var først ut med slike avtaler, og nå har alle kommunene signert. Det skriver Bufetat på sine nettsider.

Avtalen (Klikk her og last ned avtalen) forplikter kommunene på alle nivå til å arbeide for at tjenestene fremstår helhetlig, og at barn, unge og familier får den bistanden de trenger.

Samarbeidsavtalene er utarbeidet av kommune og stat i fellesskap og Kommunenes sentralforbund (KS) har understøttet prosessen.

- I våre tre fylker i vest har Bufetat, KS og representanter fra kommunene samarbeidet for å få frem en overordnet samhandlingsavtale mellom kommunene og Bufetat, sier Astrid Toft i KS. Formålet med avtalen er å skape et godt og ryddig samarbeid mellom det statlige og det kommunale barnevernet og en felles forståelse av rollene, oppgavene og forventningene til hverandre.