Til hovedinnhold

NIBR: - Samhandling er vanskelig

Tilbudet av fosterhjem er for lavt og ventetiden for lang. Samhandlingen mellom det statlige barnevernet og kommunene fungerer ikke alltid godt. Kommunene opplever fortsatt at institusjonstilbudet er for lite differensiert og for dårlig tilpasset en del av barnas behov.

27.01.2012 av Faggruppe barnevern
Sist oppdatert: 10.02.2012

Likevel: - Tjenestene i Bufetat har blitt bedre siden begynnelsen av barnevernsreformen i 2004, heter det i rapporten Den vanskelige samhandlingen – Evaluering av forvaltningsreformen i barnevernet som er utarbeidet av NIBR i samarbeid med Telemarksforskning.

I 2004 ble barnevernreformen gjennomført ved at staten overtok ansvaret for det som hadde vært fylkeskommunale barneverntjenester. BLD skriver at departementet har iverksatt en større evaluering av reformen og denne rapporten er en av fem rapporter i evalueringen.

Blant funnene i rapporten er:

• Bufetat gir langt på vei et likeverdig tilbud i hele landet. Forskerne viser imidlertid til at kommunene er svært forskjellige, og at barna derfor ikke nødvendigvis får et likeverdig tilbud. Det er fortsatt forskjeller i tiltaksbruk og tiltaksbehov mellom kommuner.
• Tjenestene i Bufetat har blitt bedre siden begynnelsen av reformen, men samhandlingen mellom det statlige barnevernet og kommunene fungerer ikke godt nok totalt sett. Kommunene opplever fortsatt at institusjonstilbudet er for lite differensiert og for dårlig tilpasset en del av barnas behov og at tilbudet av fosterhjem er for lavt og ventetiden for lang.
• Kommunene er i varierende grad fornøyd med fag- og tiltaksutviklingen i barnevernet. Systematisering av og forskning på tiltak som benyttes for det store flertall av barn i det kommunale barnevernet har vært lite prioritert. Kommunene formidler at fagutviklingsarbeidet bør organiseres slik at det i større grad tar høyde for behovene og ønskene til kommunene.
• Reformen har ført til bedre betingelser for rettsikkerhet i barnevernet, fordi fagteamene kan være en faglig støttespiller for kommunene. Dette er spesielt verdifullt i forhold til små kommuner med de mest sårbare barnevernstjenestene. Det er imidlertid utfordringer knyttet til uklarheter i roller og ansvar mellom det kommunale og det statlige barnevernet.
• Brukermedvirkning er ikke like godt utviklet og systematisert i barnevernet som i for eksempel helsetjenesten. Samtidig er brukermedvirkning særlig viktig og utfordrende i barnevernet.

Les "Den vanskelige samhandlingen"

Les Barne- og Likestillingsdepartementets pressemelding Bedre tjenestetilbud, men utfordrende samhandling

;
Hei, jeg er Fagforbundets chatbot. Hva kan jeg hjelpe med?