Ny direktør for fylkesnemndene

Ingunn-Sofie Aursnes er tilsatt i den nyopprettede stillingen som direktør for fylkesnemndene. Som varslet i statsbudsjettet skal fylkesnemndene i 2010 etableres som et selvstendig forvaltningsorgan, og det opprettes en sentral administrasjon for Fylkesnemndene for barnevern og sosiale saker.

25.03.2010 av Kristin Skogli
Sist oppdatert: 25.03.2010

Aursnes er utdannet jurist og har mangeårig ledererfaring. Hun har jobbet som avdelingsleder hos Fylkesmannen i Oslo og Akershus, vært rådmann i Jevnaker kommune og seksjonssjef og nemndsleder i Utlendingsnemnda. Hun har også erfaring fra internasjonalt arbeid.

Fylkesnemndenes oppgaver er blant annet å fatte vedtak om barneverntjenester, for eksempel vedtak om omsorgsovertakelse eller tiltak for barn med atferdsvansker. Fylkesnemndene er unntatt departementets instruksjonsmyndighet i faglige saker, og vedtak i fylkesnemndene kan bare overprøves av domstolene.

Den administrative styringen av fylkesnemndene har fram til nå vært en integrert del av Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementets virksomhet, og den sentrale administrasjonen vil overta de administrative oppgavene som til nå har ligget i departementet. Målet med å opprette et eget forvaltningsorgan for fylkesnemndene er å styrke den administrative styringen av nemndene. Dette legger bl.a. til rette for bedret ressursutnyttelse på tvers av nemndene, kompetanseheving og videreutvikling av saksbehandlingen.

Ingunn-Sofie Aursnes vil, med sin brede erfaring og kompetanse, styrke det viktige arbeidet fylkesnemndene utfører. Aursnes tiltrådte stillingen 15. mars 2010.